Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ryömä, Marika"

Sort by: Order: Results:

  • Ryömä, Marika (2023)
    Tavoitteet. Elokuussa 2022 varhaiskasvatuksessa otettiin käyttöön kolmitasoisen tuen malli, joka mahdollistaa vahvemman tuen myös alle kolmevuotiaille lapsille. Aika ajoin yleisessä keskustelussa nousi esille, kuinka tukea pienille on vaikea saada, koska heidän odotetaan vielä kasvavan. Tämä siivitti tutkimustani ja halusin selvittää, onko asia näin. Tutkimukseni tavoite on selvittää varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia lasten haasteista ja tuen tarpeista lapselle sekä omalle työlleen alle kolmevuotiaiden lasten ryhmässä. Tutkimuksessani selvitän myös, kokevatko varhaiskasvatuksen ammattilaiset tulevansa kuulluksi tukea pyytäessään. Menetelmät. Tutkimuksen aineiston keräsin verkkokyselylomakkeella, jonka lähetin kahden keskisuuren kaupungin päiväkoteihin. Kyselyyn vastasi 24 varhaiskasvatuksen ammattilaista, joista 20 oli varhaiskasvatuksen opettajia, 3 varhaiskasvatuksen sosionomia ja 1 varhaiskasvatuksen hoitaja. Saadun aineiston analysoin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Avoimista vastauksista poimin samansisältöiset termit luokiksi ja yhdistin lopulta viitekehykseni mukaisiksi pääluokiksi. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokivat lapsen kielen kehityksen suurimmaksi haasteekseen. Seuraavana tulivat kognitiivinen ja sosioemotionaalinen kehitys. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokivat tulevansa kuulluksi, kun huoli lapsen kehityksestä herää. Lisäksi he kokivat, että elokuun 2022 jälkeen, huoli otetaan vakavammin. Pedagogisen ja rakenteellisen tuen muotoja työn ja lapsen tueksi tarvittiin eniten.