Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Saikkonen, Laura"

Sort by: Order: Results:

  • Saikkonen, Laura (2020)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä positiivisesta pedagogiikasta sekä miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvailevat toteuttavansa sitä käytännössä. Aiempaa tutkimusta aiheesta on tehty perusopetuksen puolella, mutta varhaiskasvatuksen saralta on löydettävissä vain muutamia tapaustutkimuksia, jotka keskittyvät erilaisiin valmiisiin materiaaleihin, kuten Huomaa Hyvä! ja erilaisiin vahvuuskortteihin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu positiivisen pedagogiikan mallien ja siihen liittyvien käsitteiden varaan. Teorialuvuissa avataan erikseen käsitteet pedagogiikka, positiivinen pedagogiikka, luonteenvahvuus ja viisi supervoimaa. Positiivinen pedagogiikka perustuu positiiviseen psykologiaan sekä Values in Action -luokitukseen (VIA) luonteenvahvuuksista. Tutkimuksessa varhaiskasvatuksen opettajat kertovat käsityksiään positiivisesta pedagogiikasta, sekä miten he toteuttavat sitä käytännössä ja miksi. Menetelmät. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin hyödyntäen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui viisi (5) varhaiskasvatuksen opettajaa helsinkiläisistä kunnallisista päiväkodeista, jotka käyttivät positiivista pedagogiikkaa työssään. Analysointi tapahtui aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että haastattelemillani varhaiskasvatuksen opettajilla oli hyvin yhteneväiset käsitykset positiivisesta pedagogiikasta. He kokivat menetelmän luontevaksi ja yksinkertaiseksi toteuttaa, sillä se sopi yhteen heidän kasvatusnäkemyksiensä kanssa. Yksittäisiä materiaaleja nostettiin esiin, mutta pääpaino menetelmässä tuntui olevan opettajan sensitiivisyys ja tapa nähdä lapsi ”hyvien silmälasien läpi”, sekä asenne, jolla haasteet kohdattiin. Vastausten perusteella voidaan todeta, että positiivisesta pedagogiikasta hyötyvät opettajien mukaan eritoten lapset, joilla on tuen tarpeita tai muita haasteita. Positiivisen pedagogiikan käyttö tuntuu siis olevan perusteltua varsinkin erityisryhmissä.