Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Suorsa, Minna"

Sort by: Order: Results:

  • Suorsa, Minna (2020)
    Tiivistelmä – Referat – Abstract Tavoitteet. Lukutaito ehkäisee syrjäytymistä ja luo hyvän pohjan menestymiseen koulussa kaikissa oppiaineissa. Lasten ja nuorten lukutaito on viime vuosina kuitenkin heikentynyt. Kansainvälisesti vertailtuna suomalaiset lapset ja nuoret ovat edelleen taitavia lukijoita, mutta he eivät ole kiinnostuneet lukemisesta. Erityisesti kokonaisten teosten lukeminen edistää vahvan lukutaidon kehittymistä, ja juuri kokonaisten kirjojen lukeminen on vähentynyt. Sen vuoksi onkin tärkeää selvittää, millaisilla menetelmillä lapsia ja nuoria saisi innostettua lukuharrastuksen pariin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia toimiviksi havaittuja lukemaan innostamisen menetelmiä Lukuklaani-hankkeen tutkimuksissa on havaittu. Lisäksi etsin vastauksia siihen, miten oppilaat saataisiin lukemaan kokonaisteoksia. Menetelmät. Tämä tutkimus pohjautuu Lukuklaani-hankkeessa jo tehtyyn tutkimukseen lasten lukuinnostuksesta. Aineistonani käytin vapaasti saatavilla olevia Lukuklaani-hankkeessa julkaistuja tutkimuksia. Teemoittelin aiempien tutkimusten tulokset, minkä jälkeen jaoin teemat vielä alaluokkiin. Tulokset ja johtopäätökset. Lukuklaani-hankkeen tutkimusten kautta on saatu nostettua esiin opettajien jo käyttämiä ja toimiviksi todettuja kirjallisuuskasvatuksen työtapoja. Tutkimukset nostavat esiin opettajien hyväksi havaitsemia tapoja edistää oppilaiden lukuharrastusta. Lukuklaani-hankkeen alkukartoituskysely on laaja ja sillä kerätystä aineistosta tehtyjen tutkimusten avulla pystytään saamaan kuva siitä, mikä on kirjallisuuskasvatuksen nykytila peruskoulussa.