Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tallqvist, Linn"

Sort by: Order: Results:

  • Tallqvist, Linn (2020)
    Det huvudsakliga syftet med min kandidatavhandling är att beskriva, analysera och tolka frågan om hur väl förberedda studeranden är med tanke på det kommande föräldrasamarbetet. Jag vill dessutom ta reda på vilken pedagogens professionella roll och ansvar är i sammanhanget, samt skapa mig en bild av hur studerandena uppfattar sig själva i relation till den professionella rollen och vad orsakerna till eventuell osäkerhet i samarbetet kunde tänkas bottna i. Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie. I studien intervjuades fem blivande små-barnspedagoger, det vill säga studeranden i slutskedet av sina studier. Resultatet visar att studerandena i slutet av sina studier är väl förberedda för samarbetet med för-äldrarna, även om det delvis råder en osäkerhet bland dem i frågor som berör samarbetet. Resulta-tet visar också att även om en del av den professionella kompetensen kommer som ett resultat av praktisk erfarenhet i arbetslivet, verkar studerandena ha de grundläggande kunskaper som behövs för samarbetet med föräldrar