Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tamminen, Miia"

Sort by: Order: Results:

  • Tamminen, Miia (2022)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä sosioemotionaalisten taitojen oppimisesta varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksessa sekä lisätä tietoa varhaiskasvatuksen opettajien keinoista vaikuttaa lasten sosioemotionaalisiin taitoihin. Tehtyjen tutkimusten mukaan erilaisilla interventioilla on ollut positiivisia vaikutuksia lasten sosioemotionaalisiin taitoihin. Menetelmät. Tutkimuksen tutkimusstrategia on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusmenetelmänä käytin kuvailevaa, narratiivista kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen aineisto koostuu kolmestatoista vertaisarvioidusta artikkelista, jotka liittyvät sosioemotionaalisiin taitoihin liikuntakasvatuksen kontekstissa. Analyysimenetelmänä käytin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Teoreettisessa viitekehyksessä hyödynsin Collaborative for Academic, Social and Emotional Learning (CASEL) tutkimusorganisaation jäsennystä viidestä sosioemotionaalisen oppimisen ydinpätevyysalueesta: itsetietoisuus, itsehallinta, sosiaalinen tietoisuus, ihmissuhdetaidot ja vastuullinen päätöksenteko. Tulokset ja johtopäätökset. Liikuntakasvatuksen avulla on mahdollista tukea sosioemotionaalisten taitojen suotuisaa kehitystä CASEL:n määrittelemillä ydinpätevyysalueilla. Monet yhdessä toteutettavat liikuntapelit ja -leikit edellyttävät sosioemotionaalisia taitoja ja sen vuoksi ne myös antavat tilaisuuden oppia. Eri liikuntamuodot antavat mahdollisuuden rakentaa yhteisöllisyyttä, sitoutumista ja luottamusta toisiin. Ne antavat mahdollisuuden oppia muiden auttamista, oman vuoron odottamista ja yhteisten sääntöjen noudattamista. Taito säädellä tunteita ja kontrolloida käyttäytymistä tapahtuu vähitellen aikuisen tarjoaman tunteiden tukemisen sekä epäsoveliaaseen käyttäytymiseen puuttumisen avulla. Opettajat antavat usein liikuntakasvatuksessa positiivista palautetta liikuntataidoista. Liikuntataitoja koskevan palautteen lisäksi, positiivista palautetta olisi hyvä antaa myös käyttäytymisestä, jolloin myönteisempiä toimintatapoja voitaisiin vahvistaa. Valmiita sosioemotionaalisia taitoja kehittäviä liikuntaohjelmia ja tunnetaito harjoitteita on kehitetty ja niitä voidaan hyödyntää liikuntakasvatuksen pedagogisessa suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.