Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tuominen, Juulia"

Sort by: Order: Results:

  • Tuominen, Juulia (2022)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena on ottaa selvää mitä näkemyksiä opettajilla on inkluusiosta. Lisäksi tavoitteenani on selvittää, millaisia kokemuksia opettajilla on kolmiportaisen tuen toteuttamisesta. Inkluusio on koulumaailmassa paljon puhuttava aihe, joka jakaa mielipiteitä. Kolmiportaiseen tukeen siirtyminen on askel kohti inklusiivista koulua ja näin ollen on tärkeää ymmärtää, miten tukimalliin siirtyminen on opettajien kokemuksien mukaan onnistunut. Menetelmät. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytin tutkimusartikkeleita, väitöskirjoja ja pro graduja, joiden pohjalta vastasin kahteen tutkimuskysymykseeni. Tulokset ja johtopäätökset. Opettajat pitivät inkluusiota tavoiteltavana ihanteena mutta suhtautuivat silti inkluusioon usein negatiivisesti. Inkluusion haasteina nähtiin suuret luokkakoot ja opettajien ammattitaidon puute. Kolmiportaisen tuen nähtiin parantavan oppilaiden oikeusturvaa. Tuen asiakirjojen kirjaamisen koettiin varmistavan tuen johdonmukaista toteuttamista. Yhteistyötä koulun henkilökunnan, muiden ammattilaisten ja kodin kanssa pidettiin tärkeänä inkluusion edellytyksenä ja kolmiportaisen tuen toteuttamisessa. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen oli opettajien mukaan haastavaa liian vähäisten resurssien ja tuen tasojen epäselvien rajojen takia. Erityisesti suuremmilla henkilöstöresursseilla ja pienemmillä luokkakoilla pystyttäisiin toteuttamaan kolmiportaista tukea siten, että kaikkien oppilaiden tuen tarpeisiin pystyttäisiin vastaamaan paremmin. Opettajat tarvitsisivat tuen eri tasoilla liikkumiseen ja oppilaiden tuen arvioimiseen selkeämpää ohjeistusta.