Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Turpeenniemi, Tiia"

Sort by: Order: Results:

  • Turpeenniemi, Tiia (2024)
    Opettajan ja oppilaan välinen suhde toimii merkittävänä osana oppilaan koulunkäyntiä ja siellä tapahtuvaa toimintaa. Opettaja-oppilassuhde luo pohjan oppilaan oppimiselle. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella opettaja-oppilassuhteen rakentumista kouluympäristössä sekä tutkia sen kokemuksia opettajan ja oppilaan näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää, mitä vaikutuksia sekä myönteisellä että kielteisellä opettaja-oppilassuhteella on. Tutkielman aihe on erityisen tärkeä, sillä opettaja-oppilassuhde vaikuttaa merkittävästi oppilaan hyvinvointiin, koulumenestykseen ja sosiaalisiin taitoihin. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuus suuntautui tieteelliseen kirjallisuuteen, jotka käsittelivät opettaja-oppilassuhdetta, pedagogista suhdetta, oppilaan koulumenestystä sekä opettaja-oppilassuhteeseen vaikuttavia tekijöitä. Tiedonhaussa käytin tietokantoja: Helka, Finna, Google Scholar. Kirjallisuus pohjautui pääosin 2000-luvulla tehtyihin tutkimuksiin Suomessa ja Amerikassa. Tutkimusten mukaan luottamus ja oppilastuntemus ovat keskeisessä asemassa opettaja-oppilassuhteessa. Tutkimustulokset osoittavat, että myönteinen opettaja-oppilassuhde edistää oppilaiden hyvinvointia ja parantaa oppimistuloksia, vaikuttaen myös oppilaiden motivaatioon, sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymiseen. Tutkielma tarjoaa käytännön ohjeita opettajille suhteen laadun parantamiseksi, ja pyrkii lisäämään ymmärrystä opettaja-oppilassuhteen roolista oppilaan kokonaisvaltaisessa kehityksessä ja koulunkäynnissä. Vaikka opettaja-oppilassuhteesta on jo jonkin verran tutkimustietoa, olisi jatkotutkimusta kuitenkin tarpeellista tehdä tulevaisuudessa eri näkökulmista koskien opettaja-oppilassuhdetta.