Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Turunen, Petra"

Sort by: Order: Results:

  • Turunen, Petra (2022)
    Maailmanlaajuisen pandemian myötä myös päiväkotien arjessa on tapahtunut muutoksia koskien niin arjen ratkaisuja kuin pedagogista toimintaa. Etäyhteyksillä toteutettava pedagogiikka on tullut osaksi lasten sekä päiväkodin henkilöstön arkea. Ryhmien yhteistyö, retket, tapaamiset ja juhlat on toteutettu pääosin etäyhteyksin, jolloin teknologian hyödyntäminen pedagogisesti laadukkaasti on haaste, jonka eteen monet kasvattajat ovat päätyneet. Mahdollisuudet toteuttaa rikasta ja lasten vuorovaikutuksen huomioivaa varhaiskasvatusta vaatiikin opettajalta paljon. Etäpedagogiikka antaa myös uutta ulottuvuutta, sekä mahdollistaa vierailuja paikkoihin, joihin ei muuten ehkä pääsisi. Hanke Etäpedagogiikkaa varhaiskasvatukseen yhteiskehittäen 2021, jossa olin mukana yhteiskehittäjäopiskelijana, on ollut osana tutkielmaa niin aiheen, aineiston sekä kiinnostuksen kannalta. Kandidaatin tutkielmani tavoitteena on tutkia sitä, kuinka varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat kokevat valmiutensa etäpedagogiikan näkökulmasta ja mitä muutosta mahdollisesti tapahtuu kurssin Varhaispedagogiikka toiminnassa 2021 aikana. Monelle etäpedagogiikka on uusi termi eikä täten helpota sisäistämistä tai termin ymmärtämistä täysin. Opiskelijat vastasivat kurssina alussa sekä lopussa kyselyyn koskien etäpedagogiikkaa. Vastauksia analysoin keskittyen valmiuden kokemukseen. Tarve pedagogisesti luoville uusille ratkaisuille on pandemian myötä kasvanut, jolloin tulisikin huomioida mahdollisuudet etäpedagogisten toimintojen kannalta. Vaikka uusi tilanne vaatii ja haastaa varhaiskasvatuksen henkilöstöä joka päivä, on huomattu ja toteutettu paljon luovia ratkaisuja sen eteen, kuinka laadukas varhaiskasvatus voidaan toteuttaa maailmantilanne huomioiden ja uutta oppien. Tuloksista käy ilmi, että sopeutumisen lisäksi on kuitenkin myös aihetta miettiä, kuinka opettajien koulutuksia kentälle voitaisiin lisätä ja pedagogista osaamista laajentaa niin, että se ulottuisi myös teknologian sekä etäyhteyksien hyödyntämiseen. Vuorovaikutusta ei voida korvata etäyhteyksillä, mutta sitä voidaan lisätä etäpedagogiikkaan osallistamalla sekä lasten ikätaso huomioimalla.