Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Turunen, Sirpa"

Sort by: Order: Results:

  • Turunen, Sirpa (2020)
    Tutkielman tavoitteena on kuvata kielikylpyohjelmaa opetusmenetelmänä sekä kartoittaa ruotsin kielikylvyn haasteita Suomessa. Kirjallisuuskatsauksena tehdyn työn aineisto koostuu aiheeseen liittyvästä tutkimuskirjallisuudesta. Suomessa ensimmäinen kielikylpyryhmä aloitti toimintansa Vaasassa 1987. Malli pohjautuu 1960-luvun kanadalaiseen kielikylpyohjelmaan, joka levisi eri puolille maailmaa. Kielikylpyohjelma voidaan jakaa joko kielikylpyopetuksen aloittamisiän perusteella varhaiseen, viivästettyyn ja myöhäiseen kielikylpyyn tai kohdekielen opetusmäärän perusteella täydelliseen ja osittaiseen kielikylpyyn. Suomessa toteutetaan yleisimmin varhaista täydellistä kielikylpyä, joka alkaa varhaiskasvatuksessa ja jatkuu yläkoulun loppuun saakka. Menetelmässä kielikylpykieli toimii opetuksen välineenä. Lasten ensikieli tulee opetuksen osaksi peruskoulussa, jossa sen määrä lisääntyy peruskoulun loppua kohden. Menetelmä pyrkii kehittämään oppilaiden toiminnallista kielitaitoa. Suomessa kielikylpyopetusta järjestetään kotimaisilla kielillä. Kielikylpyohjelmasta tehtyjen aikaisempien tutkimusten valossa kielikylpyopetuksen oppimissaavutukset ovat olleet suurelta osin hyviä. Kielikylpyopetuksen järjestäminen on ollut kuitenkin hajanaista ja kouluilla on haasteena kriteerit täyttävien kielikylpyopettajien rekrytointi. Lisäksi kielikylpytutkimus keskittyy suurelta osin lingvistiseen tutkimukseen. Lisäkoulutusta tarvitaan kielikylpyopettajien kielitaidon, pedagogisten taitojen sekä monikielisyyden ymmärtämiseen. Kielikylpytutkijat toivovat myös kielikylvyn valtakunnallisen opetussuunnitelman toteuttamista.