Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Tyynilä, Salla"

Sort by: Order: Results:

  • Tyynilä, Salla (2020)
    Lasten mielenterveysongelmat vaikuttavat olevan jatkuvassa kasvussa. Koululla, ja erityisesti opet-tajilla, on tärkeä rooli edistää ja tukea lasten mielenterveyttä. Tämän kandidaatintutkielman aihe pohjautuu tämän roolin merkitykseen. Tutkielman tarkoituksena on tehdä katsaus 2010 -luvulla tehtyihin tutkimuksiin mielenterveyden tukemisesta koulussa. Tavoitteena on kartoittaa, mitkä eri seikat vaikuttavat opettajien mahdollisuuksiin tukea alakouluikäisten lasten mielenterveyttä koulussa. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsausta varten tutustuttiin 2010 -luvulla tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimusartikkelit on julkaistu Yhdistyneessä kuningaskunnassa, Australiassa ja Yhdysvalloissa. Tutkimuksiin perehdyttiin huolellisesti, minkä jälkeen niistä eriteltiin esiin nousseita teemoja. Oppilaan mielenterveyden tukemiseen vaikuttavana tekijänä mainittiin useassa tutkimuksessa opettajien aiheeseen liittyvän koulutuksen puute. Opettajien haasteet oppilaiden mielenterveyden tukemisessa liittyivät suuressa osassa tutkimuksista liian vähäisiin koettuihin tietoihin ja taitoihin sekä oireiden tunnistamisessa että mahdollisissa tukemisen tavoissa. Tiivis yhteistyö nähtiin tärkeänä mielenterveyden edistämisessä, mutta monipuolisempaa yhteistyötä kaivattiin lisää. Opettajat kokivat, etteivät selkeät toimintamallit leviä koulujen käytäntöön asti. Tutkimuksen ja käytännön välillä vaikutti vallitsevan suuri ero, jota tulisi pyrkiä jatkossa pienentämään.