Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Vähätalo, Aku"

Sort by: Order: Results:

  • Vähätalo, Aku (2022)
    Tavoitteet. Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön eli ADHD:n merkitys aikuisen elämänlaatuun on yhä laajemmin tunnistettu ilmiö. Psykososiaalisten hoitojen saatavuus on kuitenkin haaste. Internet-pohjaisia interventioita (kuten Suomessa HUS:n nettiterapiat) on kehitetty osaltaan vastaamaan mielenterveyspalveluiden resurssien ja saatavuuden haasteisiin. Internet-pohjaisten interventiomenetelmien sopivuudesta aikuisten ADHD-kuntoutukseen on toistaiseksi kuitenkin vain vähän tietoa. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia internet-pohjaisia interventioita on tutkittu, ja millaisia tuloksia niistä on saatu aikuisten ADHD-kuntoutuksessa. Menetelmät. Tutkielman aineisto haettiin Google Scholar- ja PubMed-hakukoneiden avulla yhdistelemällä eri tavoin hakusanoja adhd, adult, treatment, intervention, internet, online, ehealth, computerized ja icbt. Lisäksi haettiin suomekielistä materiaalia muun muassa adhd, hoito ja kuntoutus -hakusanojen avulla. Artikkeleita etsittiin myös löydettyjen artikkelien lähdeluetteloista sekä Google Scholarissa cited by - hakemistoista. Tarkasteltavaksi valittiin kaikki tutkimukset aikuisten ADHD:n kuntoutukseen suunnatuista internet-pohjaisista interventioista. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkitut interventiot jakautuivat karkeasti kahteen ryhmään: vakiintuneemmista ADHD:n kuntoutusmenetelmistä johdettuihin omatoimisen työskentelyn materiaaleihin perustuviin interventioihin sekä toisaalta omatoimisen työskentelyn materiaaliltaan suppeampiin interventioihin. Erityisesti vakiintuneemmista menetelmistä johdettujen interventioiden tulokset vaikuttavuudesta ADHD:n ydinoireisiin olivat positiivisia, mutta tutkimusten otoskokojen ja vertailuasetelmien vuoksi tutkimusnäyttöä ei voida pitää vahvana. Internet-pohjaiset interventiot vaikuttavat katsauksen perusteella toimivilta ja olisikin aiheellista tehdä laajempaa tutkimusta, jotta niiden edut aikuisten ADHD-kuntoutuksessa ymmärrettäisiin paremmin, ja interventiot saataisiin ihanteellisella tavalla käyttöön potilastyössä.