Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Vainio, Ella"

Sort by: Order: Results:

  • Vainio, Ella (2020)
    Mål. Målet med avhandlingen var att granska hur självbedömning framkom i det nationella styrdokumentet grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014. Problemformuleringen i avhandlingen var att identifiera om styrdokumentet är i samklang med den teoretiska referensramen, och därmed om det funnits ett behov att uppdatera läroplanen. Avhandlingen går ut på att identifiera hur självbedömningsdiskursen porträtteras i läroplanen, för att jämföra resultaten med den teoretiska referensramen. Den teoretiska referensramen visar delvisa oenigheter i fråga om självbedömningens karaktär, i fråga om självbedömning som endast en metod, eller som både metod och färdighet. Metoder. Avhandlingens forskningsmaterial bestod av valda delar från det nationella styrdokumentet grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014, där sidorna 9—96 analyserades. Forskningsmaterialet valdes eftersom styrdokumentet gav en inblick i de nationella riktlinjerna som skall tillämpas i hela landet, och sidorna 9—96 representerade linjedragningar som berör alla årskurser och där linjedragningarna inte är ämnes- eller åldersbundna. Analys metoden utgicks av en kvalitativ ansats genom en tematisk innehållsanalys. Resultat och slutsatser. Resultatet av avhandlingens analys visade att läroplanens representation av självbedömning i huvudsak var i samklang med den teoretiska referensramen om självbedömning. Slutsatsen i avhandlingen är att självbedömning framkommer i läroplanen på ett brett sätt och i huvudsak på ett enhetligt sätt som den teoretiska referensramen inom självbedömningsdiskursen representerar. Däremot kan man inte utesluta den formativa bedömningens anknytning till de utvalda koncepten i läroplanen i de fall då självbedömningen uppkommer implicit. Därmed förblir slutsatsen att de valda delarna där självbedömning framkommer explicit i den nationella läroplanen införlivar självbedömning på ett adekvat sätt i styrdokumentet.