Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Vakula, Viivi"

Sort by: Order: Results:

  • Vakula, Viivi (2022)
    Koulun tehtävä on tuottaa yleissivistystä ja opettaa akateemisia taitoja, mutta näiden rinnalle lapset tarvitsevat myös elämisen taitoja. Tällaisia ovat esimerkiksi tunne- ja vuorovaikutustaidot. Niihin kuuluvat taito tunnistaa, säädellä, hallita ja käsitellä niin omia kuin muidenkin tunteita. Sosiaalinen kanssakäyminen edellyttää taitoa samaistua toisen ihmisen asemaan ja ymmärtää se, miltä hänestä tuntuu. Hyvät tunnetaidot usein ennustavatkin sosiaalista taitavuutta. Tunnetaidot ovat yhteydessä myös koulumenestykseen. Koulussa näitä taitoja voidaan harjoitella tunnekasvatuksen avulla. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena on selvittää, mitä tunnetaidot ovat, miten ja miksi niitä opetetaan, ja millaisia tunnetaitoja yhteiskunnassa toimiva kansalainen tarvitsee. Hain aineistoa erilaisilla aiheeseen liittyvillä hakusanoilla niin suomeksi kuin englanniksikin. Aiheen mukainen tutkimuskirjallisuus sisälsi tieto- ja oppikirjoja sekä tutkimustekstejä pääosin 2000-luvulta. Niiden avulla pyrin saamaan vastaukset tutkimuskysymyksiini, joita olivat 1) mitä tunnetaidot ovat? 2) mihin tunnetaitoja tarvitaan? sekä 3) miten tunnetaitoja opetetaan? Tunnetaitojen voidaan todeta olevan tärkeä osa nykyajan koulumaailmaa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) tunnekasvatus ja tunnetaidot mainitaan useassa kohdassa. Tunteiden huomioon ottaminen ja ymmärtäminen on asetettu esimerkiksi ympäristöopin, liikunnan, musiikin ja uskonnon oppiaineiden tavoitteiksi. Tunnetaitoinen oppilas osaa nimetä omia tunteitaan, ymmärtää niitä sekä niiden taustalla vaikuttavia syitä ja sovittaa käytöksensä niiden vaatimalla tavalla. Tunnekasvatusta voidaan toteuttaa koulussa monin eri tavoin esimerkiksi draaman tai lastenkirjallisuuden avulla. Myös erilaiset arjen tilanteet tarjoavat oivia tilaisuuksia tunnetaitojen harjoitteluun. Tavoitteena on kasvattaa empaattisia ja muut huomioon ottavia kansalaisia.