Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Valjakka, Ira"

Sort by: Order: Results:

  • Valjakka, Ira (2024)
    Tavoitteet. Kouluun kiinnittyminen on moniulotteinen ilmiö, joka usein käsitetään koostuvan emotionaalisesta, kognitiivisesta sekä toiminnallisesta ulottuvuudesta. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että vanhempien osallisuus ja oppilaille antama tuki ovat yhteydessä siihen, kuinka kiinnittyneitä oppilaat ovat koulunkäyntiin ja opiskeluun. Tämän tutkielman tavoitteena on kartoittaa, millaisia vanhempien osallisuuden muotoja tutkimuksissa on havaittu, sekä kuinka vanhempien osallisuus ja osallisuuden muutokset ovat yhteydessä oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Menetelmät. Tämän tutkielman tutkimusmenetelmänä oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tutkielman aineistoksi valikoitui kymmenen vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, jotka käsittelevät vanhempien osallisuuden ja kouluun kiinnittymisen yhteyttä. Tutkielmassa tavoitteena oli koota sekä tiivistää aiheeseen liittyvää tutkimusta. Aineiston keräämisessä hyödynsin systemaattista hakua kahdesta eri tietokannasta, jotka olivat Scopus ja Web of Science. Hakulausekkeena oli: ("school engagement" OR "student engagement" OR ”academic engagement”) AND (parent* OR caregiver*). Seuloin artikkelit otsikon, tiivistelmän ja lopulta koko tekstin tasolla. Lisäksi rajasin aineiston vuosiin 2022–2023. Analysoin aineistoon kuuluvien tutkimusartikkeleiden tuloksia, ja jaoin tutkimuskysymykseen vastaavat havainnot osioihin. Tulokset ja johtopäätökset. Vanhempien osallisuudella on positiivisia vaikutuksia oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Havaittiin emotionaalista ja lämmintä osallisuutta, kognitiivista, päivittäistä sekä akateemista ja toimintaan liittyvää osallisuutta, ja lisäksi osallisuuteen liittyen tärkeinä asioina korostui vanhempien ja oppilaiden välinen kommunikaatio sekä autonomian tukeminen. Lisäksi vanhempien osallisuuden muutokset ovat yhteydessä kouluun kiinnittymiseen. Havaittavissa oli myös vanhempien sukupuolen vaikutuksia kouluun kiinnittymiseen, mutta korostui, että oppilaat, joiden molemmat vanhemmat osallistuivat koulunkäyntiin saman verran, olivat eniten kiinnittyneitä kouluun. Tämän tutkielman tulosten valossa vanhempien osallisuudella näyttäisi olevan tärkeä rooli kouluun kiinnittymisen suhteen, mutta kaikki osallisuuden muodot eivät ole yhtä vahvasti yhteydessä kouluun kiinnittymiseen.