Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Virtanen, Markus"

Sort by: Order: Results:

  • Virtanen, Markus (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kokemuksia Espoonlahden varhaiskasvatusalueen kunnallisissa varhaiskasvatusyksiköissä toimivilla varhaiskasvatuksen opettajilla on inkluusiosta ja sen näkymisessä toiminnassa. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata seuraaviin kysymyksiin: 1. Saako tukea tarvitseva lapsi tarvitsemansa tuen ryhmässään varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta? 2. Kokeeko ryhmän varhaiskasvatuksen opettaja, että hänellä on riittävät taidot ja resurssit inkluusion toteuttamiseen? 3. Millä lailla varhaiskasvatuksen opettaja kokee inkluusion toteutuvan tukea tarvitsevan lapsen näkökulmasta? Syytä on myös kartoittaa, millaisena inkluusio näyttäytyy kentällä toimivan varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta sekä nouseeko näkökulmia koulutustarpeista. Inkluusiota varhaiskasvatuksessa ovat tutkineet aiemmin Kaisu Hermanfors (2017b), Päivi Pihlaja (2009) sekä Elina Viljamaa ja Marjatta Takala (2017). Menetelmät. Tutkimukseen osallistui 18 varhaiskasvatuksen opettajaa Espoonlahden kunnallisista varhaiskasvatusyksiköistä. Tutkimus on kvantitatiivinen survey-kysely ja se toteutettiin lähettämällä sähköpostitse Webropol-kyselylomake marraskuussa 2019 kaikille alueen varhaiskasvatuksen opettajille. Saatua aineistoa analysoitiin Webropol-ohjelman avulla sekä avointen vastausten osalta sisällönanalyysillä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimus osoittaa, että varhaiskasvatuksen opettaja luottaa hyvin omaan osaamiseensa ja on kykenevä toteuttamaan inkluusiota ryhmässään. Inkluusio ja sen periaatteet ovat opettajille tuttuja. Lisäkoulutusta toivotaan laadukkaamman inkluusion toteuttamiseen sekä lisäystä käytössään oleviin resursseihin. Opettajien kokemus on, että tukea tarvitseva lapsi jää vailla tarvitsemaansa tukea. Varhaiskasvatuksen opettajat kokevat ryhmänsä lapsiryhmän koon liian suureksi sekä ryhmässään olevan liian monta tukea tarvitsevaa lasta, jotta kaikki voisivat osallistua suunnitelmien mukaisesti toimintaan. Varhaiskasvatuksen opettajat eivät tue nykyisellään toimivaa inkluusiota, sillä kokemusten mukaan tuki ei tule lapsen luo, kuten inkluusiossa kuuluisi ja tukea tarvitseva lapsi joutuu usein toistuvasti liian haastaviin tilanteisiin.