Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Virtanen, Oona"

Sort by: Order: Results:

  • Virtanen, Oona (2021)
    Keskustelu median negatiivisista vaikutuksista erityisesti nuorten hyvinvointiin on viime vuosikymmenien aikaan ollut keskiössä erityisesti teknologian kehityksen ja digitalisaation myötä. Myös mediaa käsittelevä tutkimus on painottunut juuri median negatiiviseen puoleen. Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa ja koota yhteen median ja nuorten itsetunnon suhdetta käsittelevien tutkimusten tuloksia ja näin myös rakentaa aiheesta selkeämpää kuvaa. Median tulessa yhä merkittävämmäksi osaksi ihmisten elämää, myös koulutuksen on kehityttävä vastaamaan yhteiskunnan vaatimuksiin. Mediakasvatuksen toteutus ja tavoitteet ovat kasvattajien piirissä koettu epäselviksi ja mediakasvatuksen laadun ja tarjonnan vaihtelu on suurta. Tutkielmassani tarkastelen myös aikaisemmasta tutkimuksesta nousevia mediakasvatuksen keinoja tukea nuorten itsetuntoa. Tutkimus toteutettiin käyttäen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää. Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on koota aikaisempien tutkimusten tuloksia, jotka puolestaan toimivat uusien tutkimusten pohjana. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus toimii tiivistelmänä tiettyyn aihepiiriin keskittyvien tutkimusten keskeisestä sisällöstä tarkoituksenaan kartoittaa aiheesta käytävää keskustelua ja nostaa esiin sen kannalta tärkeitä tutkimuksia. Systemaattinen kirjallisuskatsaus eroaa muista kirjallisuuskatsauksen tyypeistä erityisesti aineistoon kohdistuvan tarkan seulonnan vuoksi. Näin ollen myös tämän tutkielman aineistolle asetettiin tarkat kriteerit, joita sen tuli noudattaa. Aineisto on myös esitelty lyhyesti omassa taulukossaan. Tulokset osoittivat median vaikuttavan nuorten itsetuntoon niin positiivisesti kuin negatiivisestikin, negatiivisten vaikutusten ollessa kuitenkin hieman yleisempiä. Keskeiseksi vaikutusten luonteen kannalta nousivat median sisällöt sekä niiden edustamat käsitykset ja arvot. Myös mediakasvatuksen osoitettiin toimivan itsetuntoa tukevana tekijänä. Erityisesti oppilaslähtöisyyteen perustuvat työskentelytavat koettiin toimiviksi. Toisaalta mediakasvatuksen on kuitenkin myös mahdollista jäädä hyvin pinnalliseksi toiminnaksi ilman kriittitstä otetta.