Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Voutilainen, Vincent"

Sort by: Order: Results:

  • Voutilainen, Vincent (2021)
    I kandidatavhandlingen har högläsningens betydelse för läsförståelsen och läsmotivationen undersökts. Studiens syfte är att finna samband mellan högläsning i tidig ålder och god läsförståelse samt god läsmotivation och beskriva de möjliga sambanden. I teoridelen går jag in på tidigare studier och presenterar dem i tre undergrupper. Undergrupperna är högläsning, läsförståelse och läsmotivation. I dessa presenteras såväl begreppen som tidigare undersökningar och kartläggningar för att ge studien en stadig grund att stå på. Avhandlingen är en narrativ litteraturstudie där vetenskapliga artiklar har granskats och analyserats på ett logiskt sätt för att uppnå studiens syfte. Inklusions- och exklusionskriterier skapades och med hjälp av dem valdes sju vetenskapliga artiklar ut. Dessa presenteras i metodkapitlet för att sedan i analysskedet analyseras utifrån forskningsfrågorna och syftet. Studien visar att barn behöver stöd och engagemang av läsaren för att högläsningen ska vara en meningsfull och lärorik upplevelse. Vårdnadshavare och föräldrar behöver vara engagerade läsare och diskutera och ställa frågor angående den lästa texten för att främja barns läsförståelseutveckling. För att läsmotivationen i framtiden ska vara god behöver barn befinna sig i en trygg omgivning där hen känner en inre vilja att bli läst för. För att också läsmotivationen skall vara god i framtiden bör högläsningstillfället vara en interaktiv situation där barn, läsare och text befinner sig i dialog med varandra.