Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Vuori, Katri"

Sort by: Order: Results:

  • Vuori, Katri (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutustua kouluhyvinvoinnin ilmiöön. Tavoitteena on selvittää, miten kouluhyvinvointia määritellään tutkimuskirjallisuudessa ja millaisista tekijöistä oppilaiden kouluhyvinvointi rakentuu. Tässä tutkielmassa keskitytään pääasiassa suomalaisten peruskoululaisten kouluhyvinvoinnin tekijöihin. Suomalaisten peruskoululaisten kouluhyvinvointi on kansainvälisissä vertailuissa keskimääräistä heikompaa, ja sen tukeminen ja edistäminen vaatii ymmärrystä kouluhyvinvoinnin keskeisitä tekijöistä. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoni koostui pääasiassa suomalaisesta tutkimuskirjallisuudesta, sillä kouluhyvinvointi on hyvin paikkasidonnaista eli siihen vaikuttaa ympäröivän yhteiskunnan arvot ja tilanne. Mukana aineistossa oli myös muutamia ulkomaalaisia tutkimuksia, joiden avulla syvennettiin joidenkin aiheiden tuntemusta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa kouluhyvinvoinnintekijöitä tarkasteltiin Konun (2002) laatiman koulunhyvinvointimallin ulottuvuuksien kautta. Nämä kouluhyvinvoinnin ulottuvuudet olivat koulun olosuhteet, sosiaaliset suhteet, itsensä toteuttamisen mahdollisuudet ja oppilaiden terveydentila. Kouluhyvinvointi on moninainen ilmiö, johon vaikuttaa yhteiskunnan vallitsevat arvot ja asenteet. Kouluhyvinvointi on siis muuttuva ja aina uudelleen määriteltävissä oleva tila, johon vaikuttaa monet ulkoiset tekijät, kuten koulun olosuhteet, resurssit, sekä oppilaan sisäiset tekijät, kuten terveydentila. Monet tukijat määrittelevät kouluhyvinvointia hieman toisistaan poiketen tai käyttävät sen kuvaamiseen eri käsitteitä, mutta pääasiassa tutkimuksia yhdistää samat päälöydökset. Tutkimusten mukaan tärkeimpiä oppilaan kouluhyvinvointia edistäviä tekijöitä ovat sosiaalisiin suhteisiin liittyvät tekijät, kuten lämpimät opettaja-oppilassuhteet, vertaissuhteet ja turvallinen opiskeluilmapiiri. Opettajalla on suuri rooli näiden tekijöiden edistämisessä ja tukemisessa, joka tekee kouluhyvinvoinnin ymmärtämisestä entistä tärkeämpää.