Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Vuorinen, Annika"

Sort by: Order: Results:

  • Vuorinen, Annika (2020)
    Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on kuvata, mitä sukupuolen moninaisuus on ja miten ilmiötä huomioidaan koulussa. Tutkielman tarkoituksena oli määritellä sukupuolen moninaisuuteen liitettyjä käsitteitä, sekä minkälaisia haasteita ja ratkaisuja ilmiöön koulun kontekstissa liitetään. Sukupuolen moninaisuuteen on kasvamassa määrin kiinnitetty huomiota myös perusopetuksen opetussuunnitelma perusteissa sekä lainsäädännössä. Nämä opettajan työtä velvoittavat asiakirjat asettavat uusia vaatimuksia opetukselle ja opettajan toiminnalle. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota kasvattajille ymmärrystä sukupuolen moninaisuudesta koulun kontekstissa, sekä kirjallisuudessa esitettyjä ratkaisuja ilmiön huomioimiseen. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmin. Tutkielmassa kartoitettiin sukupuolen moninaisuutta koulun kontekstissa perehtymällä erityisesti suomenkielisiin tasa-arvoa koulussa käsitteleviin teoksiin. Osa tutkimuksen aineistoksi valikoiduista lähteistä otettiin tieteellisten tekstien ulkopuolelta, sillä seksuaali ja sukupuolivähemmistöihin liittyvää ajankohtaista tietoa tarjotaan opettajille myös erilaisten järjestöjen toimesta. Tutkielmassa aineistoksi valikoitui pääosin suomenkielistä kirjallisuutta, sillä ulkomaisen kirjallisuuden koulu kontekstit eivät vastaa suomalaista koulujärjestelmää. Tutkielman tulosten mukaan lähdekirjallisuudessa tarkasteltiin sukupuolen moninaisuutta koulun kontekstissa erilaisten haasteiden näkökulmasta. Haasteiden näkökulma valittiin tutkimukseen lähdekirjallisuuden pohjalta alustavan aineistoon tutustumisen myötä. Sukupuolen moninaisuuteen liitettyjä haasteita olivat erilaisten oppiaineiden opetuksen sukupuolittuneisuus, opettajan puutteelliset valmiudet, koulun käytännöt, kiusaaminen ja syrjintä sekä toiseuttaminen. Kirjallisuudessa esitetään opetusmenetelmällisten valintojen, koulun käytäntöjen ja opettajan toiminnan muutoksien, sekä lisäkoulutuksen tarjoavan opettajille mahdollisuuden ratkaista sukupuolen moninaisuuteen liitettyjä haasteita koulussa.