Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Vuorisalo, Neea"

Sort by: Order: Results:

  • Vuorisalo, Neea (2023)
    Koulukoiratoiminta on ollut mediassa yhä enemmän esillä. Koulukoirat ovat yleistyneet paljon ja tutkimuksissa on huomattu koulukoiralla olevan positiivisia vaikutuksia lasten oppimiseen. Koiralla on luokkahuoneympäristössä rauhoittava ja ryhmää yhteen sitova vaikutus. Koulu-koiran on havaittu tutkimuksissa nostavan koulumotivaatiota ja auttavan keskittymään. Vii-meisimmässä perusopetuksen opetussuunnitelmassa suunnitelmaan on lisätty uudeksi pa-kolliseksi osa-alueeksi tunnekasvatus. Tunnekasvatuksen tavoitteena on tukea oppilaita tunnistamaan tunteita itsessään ja muissa sekä hyödyntämään näitä itselle ja toisille hyödylli-sellä tavalla. Tässä tutkielmassa on tavoitteena selvittää, miten koira-avusteista pedagogiik-kaa voidaan käyttää apuna tunnekasvatuksessa. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui suomalaisesta ja ulkomaalaisesta kirjallisuudesta sekä ulkomaalaisista tutkimuksista ja artikkeleista. Aineisto on haettu hyödyntäen Google Scholaria, kirjasto Helkan palveluita sekä Googlea. Koira-avusteisella pedagogiikalla on monia positiivisia vaikutuksia kouluympäristössä. Sillä havaittiin olevan vaikutusta oppilaiden kykyyn rohkaistua heittäytymään vieraassa ryhmässä. Havaittiin, että oppilailla oli helpompi tunnistaa omia ja muiden tunteita koiran kautta, sillä sen koettiin olevan ymmärtäväinen ja tuomitsematon. Tutkimusten mukaan koiraa voidaan hyödyntää tunnekasvatuksessa ja sillä on positiivisia vaikutuksia oppilaiden kykyyn kehittää omia tunnetaitojaan. Koiran avulla tunnetaitojen opetus on monipuolista ja oppilaita innostavaa.