Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Wickström, Vera"

Sort by: Order: Results:

  • Wickström, Vera (2024)
    Mål Syftet med detta arbete är att beskriva, tolka och föra fram insikter om hur man kunde öka litteraciteten hos elever i årskurserna 1—9 med hjälp av meningsskapande läsning och användning av diverse lässtrategier. Avhandlingen ämnar även att kartlägga hur meningsskapande läsning bidrar till en ökad metakognitiv medvetenhet om lässtrategier och hur elever i grundskolan förhåller sig användning av meningsskapande läsning samt hur elevernas nivå av engagemang och motivation påverkas av meningsskapande läsning. Tanken bakom avhandlingen är att denna text kan bidra till en fortsatt utveckling av studier inom litteracitetsfrämjande arbete. Studiens bakgrund baserar sig på Vygotskijs (1986) teori om sociokulturellt lärande och Finlands strävan till att bli världens mest multilitterata land till året 2030. Metoder Arbetet är en litteraturöversikt. Sju vetenskapliga artiklar har valts på basis av relevans med hjälp av specifika sökord och begränsningar. Artiklarna har analyserats och jämförts för att belysa meningsskapande läsningens påverkan på elever och undervisning. Resultat och slutsatser Resultaten visade på ett starkt samband mellan meningsskapande läsning och en ökad litteracitet, metakognitiv medvetenhet om lässtrategier och inlärning samt meningsskapande läsning och elevmotivation, -engagemang och förhållningssätt till läsning. Mera forskning krävs för att undersöka påverkan av de praktiska åtgärderna som den nationella läskunnighetsstrategin presenterar på en ökad litteracitet.