Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Wikholm, Ellen"

Sort by: Order: Results:

  • Wikholm, Ellen (2023)
    Alla elever har rätt till att bli sedda och få det stöd de behöver. I dagens skola finns det elever med diverse behov av stöd. Trots detta ska utbildningen vara inkluderande. Syftet med denna forskning var därmed att undersöka hur klasslärare kan stöda och inkludera elever med diagnosen selektiv mutism. Denna kandidatavhandling utfördes som en beskrivande litteraturöversikt. Samplet för litteraturöversikten bestod av åtta artiklar som publicerats mellan åren 1992 och 2023. Artiklarna analyserades med hjälp av tematisk analys. Tre teman samt två subteman identifierades ur materialet. Utifrån dessa kan man konstatera att det finns diverse sätt klasslärare kan stöda samt inkludera elever med diagnosen selektiv mutism. Klasslärare kan kommunicera på alternativa sätt, ställa frågor på ett visst sätt, utveckla sin kunskap samt acceptans kring selektiv mutism. Dessutom är samarbetet mellan skolan, hemmet och andra professionella väsentligt för att stöda och inkludera elever med selektiv mutism.