Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Winberg, Wenla"

Sort by: Order: Results:

  • Winberg, Wenla (2024)
    Mål. Syftet med denna avhandling är att ta reda på vilken inverkan kosten kan ha på inlärningen. I resultatdelen framkommer huruvida kosten har ett samband med inlärningen och isåfall, hur kosten kan användas som stödmetod för ökad inlärningsförmåga och akademisk prestation. Därtill vill jag med denna avhandling ta reda på hur kosten påverkar barnets välmående och hur det kan uttrycka sig. De centrala begreppen definieras i teorikapitlet. Metoder. Avhandlingen är genomförd som en beskrivande litteraturstudie med en narrativ infallsvinkel. Arbetet bygger på en analys av åtta stycken vetenskapliga artiklar som har analyserats med analysmetoden innehållsanalys. Artiklarna är noggrant utvalda för att svara på forskningens syfte och forskningsfråga. Som hjälpmedel har specifika sökord använts. Resultat och slutsatser. Resultaten från studien visar att kosten och inlärningen har ett starkt samband. Om kostkvaliteten är hälsosam så stöder det både välmåendet och inlärningen. Därtill visar resultaten att socioekonomiska faktorer kan inverka på inlärningen och barnets välmående. Med avhandlingen har jag även fått fram att det finns brist på forskning gällande samband mellan barns inlärning, kostkvalitet samt välmående. Med hjälp av framtida forskningar kan undervisningspersonal, professionella inom näring och kost samt vårdnadshavare utnyttja kostens möjligheter och öka skolprestationerna. Slutsatsen är därmed att med hälsosamma levnadsvanor och goda kostdieter kan barnet påverka positivt på de akademiska prestationerna och stödja inlärningen. Det är fördelaktigt att börja det hälsofrämjande arbetet i tid.