Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Xabur, Ronya"

Sort by: Order: Results:

  • Xabur, Ronya (2020)
    Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää kosketuksen merkitystä ihmiselle ja sen hyödyntämisen mahdollisuuksia opetustyössä. Kosketuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii vuorovaikutus ja sen eri muodot. Kosketus on tärkeä osa kommunikointia ja sanatonta viestintää. Kosketuksella voidaan osoittaa vahvoja tunteita, kuten muun muassa iloa, rakkautta ja välittämistä. Kosketusta esiintyy runsaasti ihmisten välisissä vuorovaikutustilanteissa. Opettajaopiskelijana ja opettajan työtä tehneenä olen kiinnittänyt huomiota kosketuksen runsauteen koulumaailmassa. On hyvin mielenkiintoista nähdä, kuinka oppilaat ryntäävät innoissaan halaamaan sijaisopettajaa, joka on ollut vasta yhden päivän oppilaiden kanssa. Itse opettajaopiskelijana vastaan aina oppilaiden antamiin halauksiin ja ylävitosiin mutta ymmärrän myös niitä opettajia, jotka epäröivät koskettaa, sillä onhan kosketus melko arka aihe koulukontekstissa. Tämä kuvaileva kirjallisuuskatsaus toteutettiin keväällä 2020. Tutkimusaineiston etsimiseksi käytettiin pääosin Google Scholar -hakukonetta ja Helsingin yliopiston Helka-kirjastoa. Tässä tutkielmassa on kaksi tutkimuskysymystä. Ensiksi halutaan selvittää kosketuksen vaikutuksia ihmisiin ja toiseksi halutaan tietää, miten kosketuksen positiivisia vaikutuksia voidaan hyödyntää opetustyössä. Kosketusta kuvataan ihmiselle luonnollisena tarpeena ja jopa selviytymisen kannalta välttämättömänä toimintana. Kosketuksen on todettu kehittävän sosiaalisia- ja kognitiivisia taitoja, rauhoittavan mieltä, vähentävän kipua ja tuovan hyvää oloa. Lisäksi kosketuksen avulla voidaan lievittää stressiä ja luoda turvallisuuden tunnetta. Kosketuksella voidaan osoittaa välittämistä ja huolenpitoa sekä muistuttaa ympärillä olevista välittävistä ihmisistä. Kosketus nähdään osaksi kasvatus- ja opetustyön ruumiillisuutta. Fyysinen kontakti kouluissa on monimuotoista ja joskus se voi olla välttämätöntä. Kosketusta voidaan tulkita ja vastaanottaa monella eri tavalla eivätkä kaikki ihmiset pidä kosketetuksi tulemisesta. Kosketuksen hyvillä vaikutuksilla voidaan tukea oppimista ja antaa emotionaalista tukea. Kosketuksen avulla on myös osoitettu luokan työskentelyn parantuneen ja oppilaiden häiriökäyttäytymisen vähentyneen. Kosketuksen avulla oppilaita voidaan motivoida ja kannustaa. Lisäksi oppilaille voidaan antaa hyväksytyksi ja nähdyksi tulemisen kokemuksia. Pedagoginen kosketus tarkoittaa välittämistä, turvallisuutta, rakkautta ja läsnäoloa sekä henkisesti kasvattavaa opettaja-oppilassuhdetta. Opettajan tulisi työssään huomioida lasten näkemykset kosketukseen ja opettaa heitä tuntemaan sekä kunnioittamaan omia ja muiden oikeuksia, kehoa ja henkilökohtaista tilaa.