Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ylitolva, Noora"

Sort by: Order: Results:

  • Ylitolva, Noora (2024)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Nykypäivänä kielten osaaminen on hyödyllistä ja antaa mahdollisuuksia. Kieliä kohtaan olevasta kiinnostuksesta huolimatta se voi kärsiä oppimisen haasteiden vuoksi. Näin voi juuri käydä lukivaikeuden kanssa kamppailevalle, jos hän ei saa tarvittavaa tukea oppimiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lukivaikeuden haasteet ilmenevät vierasta (L2) kieltä opiskeltaessa. Tärkeää oli myös selvittää, miten tulisi L2 kielen oppimista tukea, kun kyse on henkilöstä, jolla on lukivaikeus. Tutkimus toteutettiin keväällä 2024 ja toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimukseen valikoitui lopulta yhden tietokannan kautta kuusi artikkelia. Vastasin kaikkien kuuden artikkelin avulla ensimmäiseen tutkimuskysymykseen ja viidellä niistä toiseen tutkimuskysymykseeni. Artikkelit käsittelivät L1 Ja L2 kielinä eri kielten yhdistelmiä. Aineiston analyysissä käytin sisällönanalyysiä. Aikaisempi tutkimus on osoittanut, että kielten välillä on siirtovaikutus. Tämä tarkoittaa sitä, että heikko suoriutuminen tehtävästä äidinkielellä ennekoi heikkoa suoriutumista myös vieraan kielen tehtävässä. Tutkimukset, jotka käsittelivät sekä L1 että L2 kieltä todensivat siirto vaikutuksen myös tutkimuksissansa. Tulokset osoittivat, että henkilöt, joilla oli dysleksia, selvisivät heikommin kaikista L2 kielen testeistä eli lukemisesta, kirjoittamisesta, fonologisen tietoisuutta, verbaalisia taitoja, sanastoa ja kielioppia koskevista tehtävistä. Heikko suoriutuminen ilmeni hitaana lukemisena ja kirjoittamisena, oikeinkirjoitusvirheinä ja tekstin laadun yksitoikkoisuutena. Osallistujilla, joilla oli dysleksia, ilmeni äänteiden segmentoinnin vaikeutta sekä heikkoa kirjain-äänne vastaavuutta. Heikko kirjain-äänne vastaavuus nähtiin johtuvan huonosta työmuistista. Kuitenkin motivaatiolla selitettiin oppilaiden poikkeuksellista omien nimien ensimmäisen kirjaimen ja sen äänteen osaamista. Tutkimukset painottivat, että oppilaille tulisi tarjota L2 kielen oppimiseen ainakin sanoja tuenmuotoja, kuin äidinkieleenkin. Oppilaat tulisi kohdata yksilöinä ja selvittää heidän yksilölliset haasteensa oppimisessa. Tämän lisäksi oppimisessa tulisi huomioida L2 kielen piirteet. Tuen kartoittamisessa hyödyllinen lähtökohta on oppijaan tutustuminen. Opetuksessa tulisi huomioida opetustyylit ja strategiat. Oppilaalle tulisi tarjota erityisopetusta ja tarvittavia erityisjärjestelyitä, kuten lisäaikaa tai tietokoneavusteista tukea.