Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Journalistik och mediekunskap"

Sort by: Order: Results:

  • Nurmi, Axel (2017)
    Recensioner finns I flera olika format. Frågan I denna avhandling är ifall ett format som spridits mer nyligen, nämligen videoformat, har en påverkan på hurdana diskurser som används I recensionerna. Tidigare forskning har visat att format kan ha en inverkan på diskurs. Hur talar en filmrecensent om film I en video, och skiljer det sig från hur recensenter I tidningar talar om film? I den här avhandlingen användes forskning om videobloggar, eller vloggar, och bloggar för att forma en hypotes, eftersom forskning om filmrecensioner I videoformat är obefintlig. Hypotesen var att filmrecensionerna kombinerar element från högkonstdiskursen, I och med att de tillhör genren recension, och den populärestetiska diskursen, eftersom en stor del av forskning kring bloggar och vloggar understryker att deras framgång kommer från en närhet mellan bloggaren eller vloggaren och deras publik. Som videorecensenter användes Jeremy Jahns och Chris Stuckmann, som båda har kanaler döpta efter sig själva på den populära videouppladdningssidan Youtube. De valdes eftersom de båda hade populära recensioner av Rogue One: A Star Wars Story och Captain America: Civil War, som var de två filmer som drog in mest pengar I fjol. Som jämförelse valdes tidningarna Washington Post och The Daily Telegraph, eftersom de är inflytelserika tidningar på engelska som skriver filmrecensioner. I materialet förekom element från både högkonstdiskursen och den populärestetiska diskursen, men somliga trender kunde ändå märkas av. I videorecensionerna förekom betydligt fler populärestetiska element, men mängden högkonstdiskursiva element varierade mellan både filmrecensenternas recensioner, men också mellan de två recensionerna av samma recensent. Materialet verkar för litet för att kunna dra övergripande slutsatser, men det verkar ändå antyda att videorecensenter använder sig mer av populärestetiska element, men också att diskursanvändningen varierar mera från såväl recensent till recensent som recension till recension på Youtube än vad det gör I tidningsrecensioner.
  • Stenlund, Mikael (2020)
    Massmedier brukar ofta rapportera om demonstrationer och protester. Rapporteringen har visat sig följa vissa mönster, bland annat brukar den fokusera mer på oroligheter och våld orsakat av demonstranter framom sociala orättvisor som protesterna kan handla om. Fokuset på våld gäller också bildsättningen. Det finns inramningstekniker som medvetet eller omedvetet klassificerar vilken slags demonstration fotografen vill ge en bild av. Det kan vara frågan om att förmedla känsla av laglöshet, fara och oordning. Denna studie är inriktad på Black Lives Matter, en proteströrelse i USA grundad som en reaktion mot polisvåld. Syftet är att se hur rörelsen representerats i tio stora bilder, eftersom bilder fångar ögat när man läser en tidning. Under våren 2020 dödades en man vid namn George Floyd av amerikansk polis. Detta ledde till protester runtom i USA där människor demonstrerade mot polisvåld, specifikt våld riktat mot USA:s svarta befolkning. Protesterna ledde ofta till konfrontationer med polis. Senare spred sig Black Lives Matter-protesterna utanför USA:s gränser, också till Finland. Metoden som används i avhandlingen är kvalitativ bildanalys. Avhandlingen tar hjälp av ”protestparadigmet”, ett ramverk för journalistik kring protester. Protestparadigmet har inspirerat till sex kategorier som kommer till hands i bildanalysen: lag och ordning, våld eller laglöshet, medborgerliga rättigheter, auktoriteter och kommentatorer, sorg och karneval. Materialet består av tio stora bilder tagna ur dagstidningarna Helsingin Sanomat och Hufvudstadsbladet. De är insamlade under en tidsperiod på tio konsekutiva dagar som börjar med George Floyds död i USA och slutar med en Black Lives Matter-protest som ordnades i Helsingfors. Av de tio bilderna sattes tre i kategorin ”våld eller laglöshet”. De flesta bilderna innehöll polisiär närvaro. Demonstranterna skildrades oftare som ett kaotiskt inslag som bidrar till en känsla av laglöshet. I den enda bilden där polis attackerade demonstranter var offret en vit person, vilket stämmer överens med tidigare forskning om att vita oftare skildras i offerroll än svarta.
  • Fortelius, Simeon Felix (2020)
    Detta examensarbete är en analys av två längre artiklar från Helsingin Sanomat i vilka förekommer porträtteringar av män med ätstörningar. Studien utgår ifrån kritisk diskursanalys och placerar således artiklarnas innehåll i ett bredare sociokulturellt sammahang samt granskar den lexikala stilen i en mikroorienterad innehållsanalys. Studien kontextualiseras av tidigare forskning i maskulinitet och relevant statistik över ätstörningar i Finland. Studien visar att ätstörningar anses vara genusbundna sjukdomar som således bara drabbar kvinnor. Riskerna detta innebär samt vikten av ansvarsfull nyhetsbevakning kring ämnet diskuteras utgående från existerande forskning. Studien påvisar att det i artiklarna som granskas återkommer ett tema om män som lider av ätstörningar i tystnad och osynlighet. Den lexikala stilen samt vissa närvarande implikationer i texterna fäster uppmärksamhet vid just det faktum att dessa personer är män, vilket kan tolkas som en betoning av den implicita inkongruensen i att en man lider av en ätstörning. Det måste dock påpekas att detta bara är en pilotstudie och att mer forskning kring ämnet behövs innan några breda slutsatser kan dras.
  • Mattsson, Iiris (2019)
    Teknikens utveckling har bidragit till att föra vårt samhälle till ett nytt tidsskede där visuella presentationssätt är det mest framträdande. Den här utvecklingen har vidare bidragit till att nyhetsmedier lägger allt mer vikt vid bilden och det visuella framförandet som kommunikationsmedel. Bilder på människor som flydde Syrienkriget som pågått sedan 2011 dominerade de europeiska nyhetsmedierna åren 2015 och 2016. Flyktingar representeras i nyhetsmedier på ett sätt som avlägsnar "oss" från "dem". Nyhetsmedier objektifierar och kategoriserar flyktingar som en specifik grupp av människor, ofta män, utan att ta historiska, kulturella eller politiska bakgrund i beaktande. Flyktingar är också överrepresenterade i våldtäktstatistiken i Finland vilket bland andra faktorer ger ett intryck av att de är ett hot mot vårt samhälle, även om statistiken kan tolkas på olika sätt. Barn däremot anses oskyldiga och accepteras lättare att förtjäna vår hjälp. De här faktorerna har lagt grunden för avhandlingens syfte, som är att undersöka hur nyhetsmedier utöver text använder visuella medel som har en sympatiserande och berörande effekt på publiken, och att de använder dessa medel för att fånga publikens uppmärksamhet. Det här har jag gjort genom att analysera fotografierna av flyktingbarnen Aylan Kurdi och Omran Daqneesh, som båda på olika sätt är offer för Syrienkriget. Jag har utgått från frågeställningarna varför just dessa bilder blivit symboliska för Syrienkriget och huruvida dessa bilder på barn används för att vattna empatitorkan som uppstår då ett överflöd av varandra liknande bilder har bedövat medlidandet. Som metod har använts kvalitativ innehållsanalys, mer specifikt semiotisk bildanalys med Stuart Halls reflektiva tillvägagångssätt som teoretiskt ramverk. Resultatet visar att de två fotografierna blivit symboliska på grund av att de skiljer sig från de övriga bilderna från kriget i fråga. De är de enda i sitt slag och på grund av sin chockerande och känsloladdade natur använts av nyhetsmedier för att vattna empatitorkan. Då nyhetsmedier publicerar fotografier av det här slaget ger allmänheten ett intryck av att nyheten handlar om ett undantag, vilket inte är fallet. Publiceringen av bilder på döda eller skadade barn är också ett representationssätt som ytterligare avlägsnar "oss" från "dem" eftersom det är osannolikt att liknande bilder av västerländska barn skulle publiceras.
  • Westerholm, Sofia (2019)
    I det moderna samhället ansvarar individen själv alltmer för att skapa sin identitet utgående från de val man gör. Baserat på vad man väljer att visa upp för andra, bildar omvärlden sig en bild av vem man är. I sina blogginlägg kan bloggare välja vilka delar av livet de visar upp för att av läsarna tolkas så fördelaktigt som möjligt. Detta tror jag att leder till att det en bloggare visar upp i sin blogg inte alltid stämmer överens med verkligheten. I strävan efter att framstå som "den perfekta individen" göms vardagens mindre fina stunder undan och bloggen blir till en fejkad fasad. En ond cirkel startar då läsare tar del av denna "perfekta vardag" och tror att alla andra lever ett fullkomligt problemfritt liv. En tävlan om det mest perfekta livet uppstår och blogginläggen hamnar bara längre och längre ifrån den sanna verkligheten. Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka hur sanningsenligt unga finlandssvenska kvinnor upplever att de framställer sin vardag i bloggen. Jag har valt att fokusera på kvinnor i åldern 20–25 år eftersom forskning visar att bloggande är populärt inom just denna befolkningsgrupp. Metoden för min undersökning är kvalitativa intervjuer. Informanterna är fyra kvinnor från olika delar av Svenskfinland. Alla intervjuer varade mellan 45 och 90 minuter var och spelades in för analys och eventuell framtida forskning. Från intervjuerna finns även anteckningar. Mina viktigaste resultat av studien är att bloggen innehåller märkbart mer positivt än vad vardagsbloggarnas riktiga liv gör. Orsaken till detta är ändå inte att bloggarna inte vågar skriva ut negativt, utan snarare att bloggen är en plats där man vill dokumentera de goda och minnesvärda stunderna från sin vardag. Ytterligare en orsak är att negativa ämnen ofta berör även andra personer och dem vill man inte skriva om utan deras tillåtelse. Ett annat intressant resultat av studien är att bloggarna nog är medvetna om att bloggen förmedlar en finare bild av deras vardag, men de ser sig ändå inte ansvariga för ifall läsare påverkas negativt av detta. Bloggarna anser att ansvaret att förstå att bloggen enbart visar en bråkdel av hela deras liv ligger hos läsaren och om läsaren påverkas negativt, bör hen själv förstå att sluta läsa bloggen.
  • Häggström, Louise (2020)
    Syftet med denna avhandling är att granska insändare om prideparaderna i två österbottniska småstäder – Jakobstad och Nykarleby. Paraderna ägde rum 2014 respektive 2017. De texter som granskas i avhandlingen har publicerats i lokaltidningen Österbottens Tidning under en tid före och efter paraderna. Jeppis Pride orsakade en hel del uppståndelse i Jakobstad, i övriga Finland och även utomlands. Artiklar, insändare och kommentarsfält vittnar om starka, splittrade åsikter. En del tycker att det inte är en dag för tidigt att ordna parad, medan andra vill att paraden ska bojkottas. När det tre år senare var dags för Nykarleby Pride var uppståndelsen inte alls lika påtaglig. I avhandlingen presenteras kort antalet insändare som nämner ordet pride, samt i hur stor utsträckning skribenterna talar för eller emot pride. Den huvudsakliga undersökningen görs genom en argumentationsanalys av ett antal utvalda texter. Forskningsfrågan lyder: Hur ser argumentationen ut bland insändarna för och emot prideparaden i Jakobstad och prideparaden i Nykarleby? Majoriteten av de skribenter som tydligt tar ställning mot paraden använder bibeln som grund för sina argument. Det argument som mest frekvent lyfts upp är hur det i bibeln står att Gud har skapat människan till man och kvinna och att äktenskapet ska instiftas mellan en man och en kvinna. De som i sin tur talar för pride använder sig av argument med ledorden tolerans, mänskliga rättigheter och kärlek. De insändare som analyseras mer ingående är skrivna utifrån ett kristet perspektiv. Skribenterna är både för och emot pride – och tidningens insändarspalt är plattform för deras diskussion. En talar om hur bibeln fördömer homosexualitet, medan en annan menar att den homosexualitet som finns i bibeln egentligen beskriver olika fall av pedofili – och att det är sådant som Gud fördömer, inte relationer mellan människor som älskar varandra.
  • Grönholm, Felicia Naema (2019)
    Källor från och hänvisningar till sociala medier blir en allt vanligare syn för mediekonsumenter, och praxisen att citera till exempel ett Twittermeddelande eller ett inlägg publicerat på Instagram en allt alldagligare vana bland journalister. Sociala medier som journalisternas nya och nu etablerade verktyg bidrar ändå till både problem och en del frågetecken kring hur det påverkar vissa fundamentala hörnstenar så som verifikation av källor, källkritik, grindvaktsrollen och objektivitet, som redan länge förknippats som grundpelare för journalistiken. Det här försvåras ytterligare av att också elitkällor som till exempel idrottare anammat sociala medier som viktiga verktyg för kommunikation och drar allt mer nytta av att journalister använder dem som nyhetskälla. I den här avhandlingen undersöker jag med hjälp av såväl kvantitativ som kvalitativ analys hur Yle Sporten använder sig av sociala mediekällor i sin webbrapportering. Med hjälp av en trestegsmetod undersöker jag både i vilken utsträckning detta förekommer och hur dessa används. Utöver det försöker jag komma underfund med i vilket syfte sociala mediekällor används och huruvida dessa ersatt traditionella källor och insamlingsmetoder så som intervjuer eller pressmeddelanden, samt hur bland annat källkritiken och verifieringsprocessen ser ut och grindvaktsrollen påverkats. Resultaten från den här avhandlingen är i enlighet med det tidigare forskning på ämnet kommit fram till: sociala medier används allt mer som nyhetskälla och framförallt inom lättsammare ämnen så som sport. Dessutom är idrottare attraktiva citatskapare på sociala medier. I den här avhandlingen drar jag också slutsatsen att, precis som tidigare inhemsk forskning visat, är det inte sagt att det är de traditionella källorna som bytts ut, utan bara kanalerna via vilka deras uttalanden publiceras. Källor från sociala medier kan vara traditionella och officiella precis lika mycket, och det är ofta dessa som får höras också via sociala medieplattformarna. Trots ett snävt urval fann också denna studie att journalister i hög grad litar på sociala mediekällor, då dessa också fick stå som ensamma och/eller primärkällor för nyheter och artiklar. Också i Finland har således journalister insett vilken guldgruva sociala medier är som bank för både ett stort och varierande utbud av källor och citat.
  • Jennifer, Snårbacka (2019)
    Ämnet för denna avhandling är hur rapporteringen kring rörelsen #dammenbrister såg ut i två finlandssvenska medier, närmare sagt Hufvudstadsbladet och Svenska Yle på dagen när uppropet släpptes den 29 november 2017. Syftet är att analysera hur man framställde den finlandssvenska metoo-rörelsen med stöd av feministisk ståndpunktsteori och med bakgrund i tidigare forskning kring mediers framställning av feministiska kvinnorörelser och sexualbrott. I studien analyseras sex artiklar med hjälp av kritisk diskursanalys som influerats av Teun van Dijks makro- och mikroanalys. Studiens resultat pekar på att mediernas rapportering huvudsakligen framställt #dammenbrister-uppropet i ett positivt ljus samt lyft uppropets syften och mål. Ändå kommer en del problem upp till ytan i analysen bland annat i bortförklaringar för förövare och trivialiserande av sexuella trakasserier. Resultatet visar sammantaget på en positiv förändring kring hur feministiska rörelser framställs i medierna jämfört med tidigare forskning.
  • Lundin, Fanny (2018)
    Youtube får en allt större roll i mediesamhället och de mest synliga användarna är unga. Den här avhandlingen granskar hur Yles nyhetsredaktion Yle Uutiset rapporterar om ungas Youtubeanvändning. Forskning visar att traditionella medier tenderar att överdriva både risker och möjligheter med ungas digitala medievanor. Unga beskrivs som en enhetlig ”digital generation” och annangörs ofta i nyhetsdiskursen. Diskursen om unga och Youtube tenderar att handla om allt ifrån faror till virala klipp och kändisar. Mer sällan uppmärksammas Youtubes bredd och ungas unika erfarenheter av att nätverka, skapa och vara på Youtube. Med hjälp av kritisk diskursanalys granskar den här avhandlingen fem nyhetsartiklar som behandlar temat unga och Youtube. Alla artiklar har publicerats på Yle Uutistets webbplats under år 2017. Analyserna utförs enlig Teun A. Van Dijks modell för kritisk diskursanalys, vilket möjliggör en studie av texterna på både makro- och mikrostrukturell nivå. På makronivå undersöks texternas övergripande egenskaper och på mikronivå studeras texterna mer detaljerat, bland annat koherens, ordval och implikationer granskas. Resultaten visar att de enskilda Yle Uutiset-artiklarna i flera fall samspelar med typiska diskurser kring ungas medie- och Youtubeanvändning. I många fall uttrycker artiklarna oro för risker med Youtube och flera gånger porträtteras ungas Youtubeanvändning som en slags hysteri kring kändisar. Gemensamt för alla artiklar är att de generaliserar unga. Youtube beskrivs som ”den här generationens grej”, men ändå kommer ”generationen” inte på allvar till tals i någon av de fem artiklarna. Den här avhandlingen uppmärksammar den rapportering som beskrivs ovan, men belyser också hur medierna kan förändras. För att vi ska kunna förstå vårt föränderliga digitala mediesamhälle behövs medier som rapporterar nyanserat, aktuellt och konstruktivt.
  • Jakobsson, Henrika (2017)
    Syftet med denna studie är att undersöka etiken kring ögonvittnen i krisrapportering. Medierna i Finland kritiserades hårt för oetisk exponering av ögonvittnen efter skolskjutningen i Jokela år 2007. Studien omfattar etiska frågeställningar kring användningen av ögonvittnen i media. Avsikten är att skildra hur redaktionerna tänker och resonerar kring ögonvtittnen i medierna och vilka mönster som finns inom rapporteringen samt bemötandet av chockade personer som befinner sig mitt i en kris. Studien undersöker vilka kriterier som bör uppfyllas för att journalisterna ska kunna anse att ett vittne är pålitligt och lämpligt att intervjua. Studien bekantar sig också med hur cheferna på redaktionerna tänker och handlar i dylika situationer. Uppsatsen bygger på fyra intervjuer med finlandssvenska journalister. Intervjuerna ligger som grund för den kritiska diskursanalysen i uppsatsen. Diskursanalysen följer Norman Faircloughs principer för diskursanalys. I uppsatsen analyseras fyra diskurser, case-diskursen, pålitlighetsdiskursen, etik- och exponeringsdiskursen och närhetsdiskursen. De sammanfattande slutsatserna är att ögonvittnesrapporteringen har ändrats mycket sedan år 2007 då skolskjutningen i Jokela inträffade. Då var såväl reportrar som chefer oförberedda och saknade beredskap för att hantera en sådan situation. Efter kritiken som uppstod har redaktionerna tagit lärdom och utvecklat planer för hur etiska frågor kring ögonvittnen behandlas i kriser
  • Hellberg, Anna (2019)
    Min avhandling undersöker hur dokumentärfilmmakare resonerar kring användningen av narrativ och hur de gör för att skapa narrativ. Studien ger insyn i filmmakarnas tankar, värderingar och arbetsprocesser under klippandet av en dokumentärfilm. Narrativitet skapas när element är sammankopplade genom tid eller kausala orsakssamband, och genom element som får tittaren att ställa frågor (Winston 1995). Det narrativa undersöks också i relation till andra viktiga egenskaper för en dokumentärfilm: emotion, argumentation och sanningsenlighet. Undersökningen är gjord genom kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med en regissör och en klippare och använder också tidigare forskning inom finländsk dokumentärfilm som referenspunkt (Aaltonen 2006). Min studie visar att klippandet har en central roll i skapandet av narrativ, i så hög grad att klipp nästan oundvikligen skapar narrativ också då när man inte vill det. Narrativ associeras med orsakssamband mellan händelser och flyt i klippandet. Det gör händelserna lättare att ta till sig och för filmen framåt med rätt tempo. Narrativ kan främja filmens emotionella och argumentativa egenskaper, men också komma i vägen för dem. Att skapa narrativ genom att manipulera kronologin anser dokumentärfilmmakarna inte vara problematiskt, så länge man respekterar filmens aktörer och inte förvränger personligheter. Intuition är också en viktig aspekt i klipprocessen och trots att man till viss grad skapar narrativ medvetet och analytiskt kan narrativ också födas omedvetet i klippet eller i tittarens tolkning av filmen.
  • Rusk, Lukas (2017)
    Den här avhandlingen undersöker maktobalansen mellan polisen, medier och anarkister och hur denna maktobalans visar sig i diskursen i huvudstadsregionens mediers texter om anarkistisk aktion och polisvåld som svar på den. Som metod används kritisk diskursanalys och maktstruktursanalys i enlighet med Norman Faircloughs metod och teori. På grund av att medierna och polisen har ekonomisk makt, och stöd från staten som besitter politisk och ekonomisk makt, så kommer budskap som gynnar dem och staten att stärkas i den hegemoniska diskursen. Anarkisternas budskap och maktpositioner kommer att försvagas i den hegemoniska diskursen eftersom de motsätter sig staten och de nuvarande maktstrukturerna. En kritisk diskursanalys av Yle Uutisets artikel om polisens våldsamma intervention vid det anarkistiska evenemanget Musta Kallios öppningskonsert visar att artikelns diskurs tyder på maktobalansen mellan polisen och anarkister i förhållande till medier. Artikelns diskurs gynnar polisens maktposition. För att göra allmänna slutsatser om diskursen i medietexter skulle det krävas att fler medietexter analyseras. Den här avhandlingen skapar en metodologisk och teoretisk ram för fortsatt diskursanalys.
  • Nippala, Emma (2017)
    Statsminister Juha Sipiläs regering, som utnämndes i slutet av maj 2015, beslöt att från och med 2016 utföra årliga nedskärningar i utvecklingsbiståndet. Den här uppsatsens syfte är att utreda hur nedskärningspolitiken behandlas och legitimeras, vilka/vems intressen ges störst vikt i den finländska utvecklingspolitiska debatten och hur regeringen hanterar konflikten mellan developmentalism och nedskärningspolitik. Det andra syftet med den här uppsatsen är att synliggöra eventuella förändringar i mediernas förhållningssätt till utvecklingssamarbete efter att utvecklingspolitiken förändrats. Uppsatsen behandlar utvecklingspolitikens historia och den utvecklingspolitiska debattens huvuddrag och strävar efter att synliggöra eventuella likheter och skillnader i nedskärningsdebatten och debatten som först tidigare. Centrala begrepp är developmentalism och instrumentalism som sätt att argumentera för utvecklingspolitik. Nyhetstexter och opinionstexter (n=55) som publicerats i Helsingin Sanomat efter att regeringen Sipilä utnämndes analyseras med kvantitativ innehållsanalys. Studiens centrala slutsatser är att utvecklingspolitik fortfarande motiveras med developmentalism, om än instrumentalistiska argument också är viktiga i synnerhet i nyhetstexter. Det vanligaste argumentet i nedskärningsdebatten är att nedskärningarna leder till mänskligt lidande. Det logiska glappet mellan developmentalism och nedskärningspolitik lappas med effektivitetsargument: nedskärningarna leder till innovationer och effektivitet inom det utvecklingspolitiska fältet.
  • Ekblad, Lea (2020)
    Objektifiering av kvinnor är allmänt och förekommer i många former av media. Även kvinnliga artister sexualiseras mera än manliga. Inom musikbranschen säljer kvinnor ofta mera på sex och karaktär än musikaliskt innehåll. I min kandidatavhandling undersöker jag hur Rolling Stone Magazine porträtterat Madonna som kvinnlig artist och jämför hur deras porträttering av henne förändrats över tid under Madonnas karriär, från år 1983 – 2019. Jag analyserar fem långa intervjuer som Rolling Stone Magazine gjort med Madonna och recensionerna de skrivit om alla hennes album, sammanlagt 15 stycken. Som analysmetod tillämpar jag kvalitativ textanalys. Mitt syfte är att se vilka attribut journalisten valt att lyfta fram och om fokus förändrats längs med åren. Jag har analyserat 20 artiklar, 15 albumrecensioner och fem intervjuer. Av dessa har fyra recensioner och en intervju skrivits av kvinnor och de övriga av män. I artiklar från 1983 – 1999 skriver journalisterna ofta om Madonnas utseende och sexualiserar henne medan de senare skriver mer om Madonnas musik. Det här beror delvis på artikelgenren. I albumrecensioner koncentrerar sig journalisten på albumet och inte personen Madonna. I de längre intervjuerna fokuserar journalisten på allt - kanske nästan annat mer än själva musiken. I tidigare artiklar beskrivs Madonna som liten och osäker medan hon beskrivs som mäktig och stark i artiklar från de senaste åren. I nyare artiklar tar journalisten ofta upp Madonnas ålder, i både positiva och negativa sammanhang. Madonnas sexualiserade stil har kritiserats ända från början av hennes karriär till idag. Då Madonna var yngre beskrevs hon ofta som en sexsymbol. Idag beskriver man ofta Madonna i kontrast till hennes ålder. En bidragande orsak till att journalister särskilt i intervjuerna skriver om Madonna i ett positivare ljus kan vara att hon vägrar svara på irrelevanta frågor. I tidigare intervjuer svarar hon snällt på alla typer av frågor medan hon senare avbryter journalisten och väljer när hon vill svara. Detta kan också bero på att Madonna blivit vanare vid och bekvämare med intervjuer. Mina resultat tyder på att Madonna idag sexualiseras i lägre grad än förr, men detta kan helt enkelt bero på att hon är äldre - få kvinnliga artister har lika långa karriärer. Under 1980-talet talar journalisterna mycket om Madonnas utseende och väljer att fokusera mera på det än på musiken. Likaså beskrivs Madonna under 2000-talet ofta med positivare adjektiv än tidigare, ”girly”, ”boy toy” och ”doll” (flickig, leksak för pojkar, docka) byts ut mot ”queen of pop” och ”fiery” (drottningen av pop och eldsjäl). Trots detta förekommer också negativare kommentarer om Madonna på äldre dagar, men ofta är artiklarna mer neutralt skrivna. De negativa kommentarerna är ofta åldersrelaterade och handlar om att Madonnas beteende upplevs opassande för åldern.
  • Lindholm, Lotta (2020)
    I kandidatavhandlingen undersöker jag hur kvällstidningen Ilta-Sanomat skriver om kvinnliga idrottare på sportsidorna. Temat är aktuellt, eftersom sportjournalistiken länge har varit mansdominerad (Clayton & Harris, 2002). Sportsidorna anses också handla om män och vara till för män (Jarlbro, 2006 s. 87). Mitt syfte med avhandlingen är att få fram hur sakligt och jämställt kvällstidningen skriver om damidrott och vem som får sin röst hörd. Metoden för analysen är en kvalitativ innehållsanalys inspirerad av kritisk diskursanalys. Det går inte att kalla analysen för en traditionell diskursanalys, eftersom jag följer ett eget schema för att få svar på mina forskningsfrågor. Jag analyserar en artikel per månad publicerad år 2018. De flesta artiklarna är sakligt skrivna och de lyfter inte specifikt fram att det handlar om damidrott. Då könet lyfts fram är det oftast kvinnorna själva som gör det i citaten. De enda artiklar som har dam-prefix handlar om lagsport (ishockey och volleyboll). Då används prefixen i samband med att landslag nämns, som till exempel damlandslaget. De flesta artiklar fokuserar mer på idrottsprestationerna och -karriären istället för att fokusera på privatlivet. De artiklar som fokuserar mer på privatlivet är oftast personporträtt. Avhandlingens viktigaste slutsatser är att huvudpersonerna i artiklarna för det mesta har en aktiv roll i artikeln och de blir hörda. I två av tolv artiklar citerades en manlig tränare, men endast i en av dem citerades tränaren istället för en kvinnlig idrottare. Inga artiklar om individuella grenar hade dam-prefix. Det går inte att dra klara slutsatser om artiklarna fokuserar mest på privatliv eller idrottsprestationer, för att andelen innehåll om privatlivet varierade i varje artikel, men då artikeln tydligt handlade mer om privatliv än idrottsprestationer var det oftast frågan om personporträtt. Sju av tolv artiklar i min analys var skrivna av kvinnliga journalister. I min analys var största delen av personporträtten skrivna av kvinnor, medan största delen av nyhetsartiklarna och -notiserna var skrivna av män. Överlag skriver Ilta-Sanomat sakligt om kvinnor i artiklar som analyseras i avhandlingen. Det skulle ändå behövas en undersökning om hur Ilta-Sanomat skriver om män på sportsidorna, för att man ska kunna se om de verkligen skriver jämställt och ostereotypiskt eller inte.
  • Tarvasaho, Maria Elisabeth (2020)
    Influerare på sociala medier har enorma mängder följare. De gör betalda samarbeten med företag och uttrycker sina åsikter om varierande samhälleliga ämnen, samtidigt som många av dem även delar med sig av sina vardagliga liv. I traditionella medier har influerarnas makt och avsaknaden av granskningen av influerare som makthavare diskuterats. Precis som det är väsentligt att granska innehållet i traditionella medier är det i allra högsta grad nödvändigt att granska innehållet på sociala medier. Framför allt det innehåll som influerare lägger upp. Många människor blir dagligen exponerade för deras innehåll vilket således möjligtvis kan påverka dem på varierande sätt. Mitt syfte med denna avhandling är att ge en överblick av vad för slags innehåll svenska influerare lägger upp på sina Instagramkonton. Studien är en kvantitativ innehållsanalys av fem svenska influerares Instagraminlägg. Influerarna vars inlägg har granskats i studien är Joakim Lundell, Lucas Simonsson, Jonna Lundell, Tova Helgesson och Therése Lindgren. De har sammanlagt över fyra miljoner följare på sina Instagramkonton. I studien granskas 500 Instagraminlägg delade av de fem ovannämnda influerarna. Inläggen är från tidsperioden 10/2016–3/2020. Influerarnas inlägg delades in i tre kategorier; 1. Samhälleliga ämnen 2. Betalda samarbeten 3. Annat. Majoriteten (81,4 procent) av influerarnas inlägg kunde kategoriseras som Annat. I kategorin ingår inlägg som behandlar lättsammare ämnen samt inlägg som inte lyfter fram något specifikt. Ämnena i kategorin var mycket varierande, allt från familjerelaterade bilder till humorrelaterade videor. Alla förutom Jonna Lundell lyfte fram samhälleliga ämnen i sina Instagramflöden. Variationen för de övriga fyra influerares samhälleliga engagemang var mellan 5 och 12 procent. Sammanlagt kunde sju procent av infuerarnas inlägg kategoriseras som Samhälleliga ämnen. Kategorin Betalda samarbeten utgjorde 11,6 procent av innehållet som granskades. Variationen för de fem influerarnas inlägg som kategoriserade som Betalda samarbeten var mellan 1 och 30 procent. Fastän största delen av influerarnas inlägg varken kunde kategoriseras som Samhälleliga ämnen eller Betalda samarbeten utgjorde de här kategorierna ändå nästan en femtedel av inläggen. Det kan alltså konstateras att influerare kontinuerligt delar med sig av sina åsikter samt upplevelser när det kommer till samhälleliga frågor, och att de även kontinuerligt marknadsför på sina Instagramkonton.
  • Carlsten, Marcus (2020)
    Målet med denna avhandling är att ta reda på varför sverigesvenskar söker sig till varandra via Facebook-gruppen Svenskar i Helsingfors och vad gruppen har för funktion för dess medlemmar både online och offline. Jag presenterar bakgrund som utgår ifrån tidigare forskning om sverigesvenska erfarenheter i Helsingfors samt om migrationsforskning med fokus på sverigesvenskar som flyttat till Helsingfors. Jag har intervjuat tre sverigesvenskar som deltar i Facebook-gruppen Svenskar i Helsingfors både online och offline genom att gå på så kallade Svenskträffar som anordnas genom Facebook-gruppen. Jag har talat med intervjupersonerna om deras relation till gruppen på Facebook och dess fysiska träffar. Jag kommer fram till att de intervjuade personerna alla känner ett behov av att umgås i ett sverigesvenskt sammanhang och att gruppen förbättrat deras sociala liv i Helsingfors. Totalt utfördes tre semistrukturerade kvalitativa intervjuer. Jag utgick från 18 frågor även om följdfrågor också ställdes för att få en helhetsbild av intervjupersonernas bakgrund och deras anledningar till att söka sig till Facebook-gruppen Svenskar i Helsingfors. Jag drar slutsatsen att trots sverigesvenskar kommer i kontakt med det svenska språket genom finlandssvenskar och deras medier ändå finns ett behov för intervjupersonerna att tala med sverigesvenskar. Jag påpekar samtidigt att det inte går att dra stora slutsatser utifrån endast tre intervjuer.
  • Björkell, Staffan (2018)
    Den svenspråkiga journalistiken i Finland är liten, den opinionsbildande journalistiken är ännu mindre. När den avgränsas uttryckligen till den opinionsbildande journalistik som publiceras på de svenskspråkiga tidningarnas ledarsidor samt de journalister som arbetar som ledarskribenter är den ännu mindre. Det finns tolv ledarskribenter verksamma på svenska. Att vara professionell opinionsbildare och ledarskribent på svenska i Finland innefattar dessutom det att man arbetar i en minoritetskontext med allt vad det innebär gällande specifika sakfrågor men också i fråga om hur man förhåller sig till majoriteten. Den opinionsbildande journalistiken är i förändring världen över. I och med att webbforum och sociala medier breder ut sig är opinionsjournalistiken i förändring. I dag kan alla inte bara ha en egen åsikt, utan också med lätthet publicera den. Hur inverkar det här massiva flödet av åsikter på de professionella opinionsjournalisterna, det vill säga ledarskribenterna? Syftet med den här kandidatavhandlingen är att utreda ledarskribenternas attityder om sitt arbete och om hur livskraftig de anser att den opinionsbildande journalistiken på svenska i Finland är just nu. Det här är relevant att undersöka, eftersom den opinionsbildande journalistiken och debattklimatet över hela världen förändrats märkbart under 2000-talet. Traditionellt har den opinionsbildande journalistiken gått hand i hand med printmedia och papperstidningen. Digitaliseringen påverkar givetvis det här och inte minst verksamhetsförutsättningarna för den opinionsbildande journalistiken. Forskningsmetoden som används är kvalitativ forskningsintervju. Valet av metod motiveras med att informanternas subjektiva uppfattning om ämnet ligger i fokus i och med forskningsfrågan ”Vilka är ledarskribenternas attityder till den svenskspråkiga opinionsbildande journalistikens livskraftighet 2016?” Enligt den norske forskaren Steinar Kvale är den kvalitativa forskningsintervjun lämplig bland annat när avsikten med studien är att beskriva informanternas upplevelser och självuppfattning eller klargöra och utveckla informanternas perspektiv på något, vilket är fallet i den här studien. Enligt den brittiska forskaren Judith Bell ligger den kvalitativa forskningsintervjuns styrka i dess flexibilitet. Jag bildade mig en helhetsuppfattning om materialet med hjälp av meningskoncentrering. En slutats man kan dra av informanternas svar är att de flesta tidningar har, om inte en direkt linje, så i varje fall definierade värderingar, någonting som inte var självklart tidigare. En annan slutsats man kan dra är att arbeta som opinionsbildare med den finlandssvenska minoriteten som publik finns särskilt känsliga frågor och de allra känsligaste är de som gäller minoritetens existens, till exempel den obligatoriska skolsvenskan. En ytterligare slutsats man kan dra är att debattklimatet förändrats under de senaste femton åren. Enligt informanterna har människors åsikter polariserats och blivit mer extrema. Och i den mån moderata åsikter existerar i den offentliga debatten får de inget utrymme, de försvinner bland de mer extrema ståndpunkterna. Forumen för debatt och sätten att debattera har också förändrats under de senaste femton åren vilket påskyndat denna polarisering. I undersökningen framkom att samtliga informanter har en stor medvetenhet om den pressade ekonomin i branschen. De anser att de främsta orsakerna till det här är digitaliseringen och printmedias tillbakagång. De största återverkningarna som det här fått på ledarskribenternas arbete är att det inte längre finns tillräckligt mycket tid att läsa på som tidigare och på en av ledarredaktionerna ska också samma mängd jobb göras av färre människor. Vilken är den svenskspråkiga opinionsbildande journalistikens livskraftighet i Finland 2016? Svaret på forskningsfrågan är tudelat. Å ena sidan är den livskraftig eftersom ledarskribenterna är kunniga, kompetenta och i huvudsak pålästa. Å andra sidan är det förstås en resursfråga. Ledarredaktioner sammanslås och producerar nu för tiden ofta ledare och övriga opinionstexter för flera tidningar. Trots att det här tenderar att öka professionalismen, när flera ledarskribenter samverkar i en och samma produktionsmiljö, leder det otvivelaktigt till att de oberoende debattrösterna blir färre. De professionella debattrösterna på svenska i Finland är redan få sedan tidigare. Allt färre debattröster hämmar den professionella opinionsbildningen och i förlängningen samhällsdebatten på svenska i landet.
  • Långbacka, Johanna (2019)
    I och med digitalisering och en ökad konkurrens mellan medierna lockas speciellt den yngre publiken till sociala plattformar (Harrie 2016a). Rörlig bild växer i popularitet och i dag är videodelningssidan Youtube en av de största sociala medierna i världen. I Svenskfinland ser läget likadant ut som i resten av Norden: unga vuxna ser mindre på teve, men desto mer på strömningstjänster och online-video. Men vad är det då de finlandssvenska 18–25-åringarna konsumerar på Youtube? Syftet med den här undersökningen är att ta reda på vilket slags videoinnehåll unga finlandssvenska vuxna helst tar del av på Youtube. Kunskapen och resultatet från studien är också tänkt att fungera som stöd och som ett utgångsläge för innehållsskapare och medieproducenter i och med en hårdare konkurrens mellan medierna. För att kartlägga vilket sorts videoinnehåll den här gruppen helst konsumerar har jag utfört en enkätundersökning. 150 finlandssvenskar svarade på både öppna och slutna frågor gällande deras medievanor och Youtube-användning. Svaren kategoriserades sedan enligt bredare teman som skapats utgående från en överblick av svaren, samt Youtubes egna innehållskategorier. De kategorier som flest respondenter svarat att de helst ser på antogs också vara de som flest personer är intresserade av. Resultatet visar på att det främst är personliga och vardagliga videor som lockar. Också humoristiska inslag samt musik och film går hem hos den här publiken. Teknik, resor och konst var några av ämnena som inte lockade tittarna. Cirka 60 procent av de svarande tittar på Youtube-videor mer än en timme per dag, samtidigt som nästan hälften svarade att de inte alls ser på de program som erbjuds via tevens gratis- och betalkanaler. De här resultaten stämmer överens med tidigare nordisk forskning som gjorts inom ämnet. Resultaten från undersökningen har gett ny kunskap om unga finlandssvenska vuxnas mediekonsumtion och kan hjälpa innehållsskapare och utvecklare att bättre förstå sig på vad det är de unga vuxna vill se i olika medier. Avainsanat – Nyckelord – Keywords Youtube, medievanor, innehållsutveckling, finlandssvensk, rörlig bild, sociala medier
  • Kronholm, Ida (2016)
    Syftet med avhandlingen är att undersöka huruvida den rikstäckande tidningen Hufvudstadsbladet, HBL, genom sin rapportering reproducerar sterotypa uppfattningar, eller myter, kring våldtäkt och hur de i så fall ser ut. Detta eftersom tidigare forskning slagit fast att mediekonsumenters uppfattningar om våldtäkt påverkas av hur brottet beskrivs i till exempel tidningar. Uppsatsen utgår ifrån socialkonstruktionism, där språket både anses bygga verkligheten och vara en konstruktion i sig självt. Metoden är kvalitativ innehållsanalys med närläsning som verktyg. 117 artiklar ingår i analysmaterialet, varav 25 närläses. Artiklarna är hämtade från webbplatsen gamla.hbl.fi och är publicerade åren 2011-2015. Undersökningen visar att HBL reproducerar en sterotyp bild av våldtäkt där gärningsmän är galna främlingar, och där icke-vita personer associeras med brottet i större utsträckning än vita. Däremot reproducerar HBL inte sterotyper som sexualisering av offret eller situationen eller uppfattningar om att kvinnor ljuger om våldtäkt.