Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Matematiikka"

Sort by: Order: Results:

  • Antti, Piironen (2020)
    Tutkielmassani esittelen työkalumaisesti johdantoa modaalipelien teoriaan. Modaalipelit ovat modaalilogiikan ja modaalisen predikaattilogiikan avulla käytäviä pelejä, joissa voidaan hyödyntää klassisen peliteorian teoriaa. Modaalipelit muodostavat kielellisen raamin peleille ja toteankin että tutkielmassa tutkitaan Wittgensteinilaisia kielipelejä sekä kieltä, logiikan ollessa kieli. Tutkielma jakautuu kahteen osaan: I) Klassinen peliteoria ja II) Modaalinen Peliteoria. Ensimmäisessä osassa luon ensin historiallisen synteesin logiikan ja peliteorian kehityksen osalle, jonka jälkeen esittelen työkaluja vakiosummapeleihin sekä tasapainopeleihin. Esimerkkeinä käytän lähinnä kilpailullisia pelejä ja eräitä tunnetuimpia pelejä kuten vangin dilemma sekä tuon esille esimerkin yhteistyöpeleistä. Sen jälkeen pyrin esittämään mahdollisimman yksinkertaisesti tärkeimmät menetelmät pelien ratkaisuihin sekä tuoton maksimointiin, jotka ovat: dominoivat strategiat, sekastrategiat, Nash-tasapaino sekä min-max teorian perusteita. Tämän jälkeen todistan välttämättömät ja riittävät lauseet liittyen em. ratkaisuihin. Osassa kaksi aloitan ensin käsittelemällä työssä käytettävää logiikkaa, joka on modaalilogiikka ja modaalinen predikaattilogiikka. Käsittelemme ensin perusmääritelmät Kripke-semantiikalle, jossa esitämme esimerkkejä aleettisen, deonttisen sekä episteemisen logiikan käännöksiä lauseista. Sen jälkeen tarkastelemme modaalilogiikan totuuden asteita: validi mallissa, tautologia, K-validi jne. todistaen samalla riittävän ja välttämättömän määrän teoriaa modaalilogiikan tautologian ja validien lauseiden muodostuksesta, jotta niistä voidaan ylipäätänsäkään puhua semanttisten pelien voittostrategian olemassaolon yhteydessä. Tämän jälkeen esitän modaalisen predikaattilogiikan perusteet ja semantiikan joita käytämme todistaessamme päätuloksen semanttisen pelin voittostrategiasta. Semanttisten pelien yhteydessä pyrin esittämään määritelmän pelisäännöille, strategialle ja voittostrategialle sekä todistamaan tuloksen voittostrategian ehdosta pelaajalle II. Semanttisen pelin pyrin laatimaan niin että se kattaa klassiset semanttiset pelit (propositionaalilogiikan ja predikaattilogiikan semanttiset pelit) ja modaalilogiikan semanttiset pelit. Tämän jälkeen esitän lyhyitä esimerkkejä aiheesta. Viimeisenä esitän lyhyen luonnoksen klassisen peliteorian päälle rakentuvasta modaalipelistä käyttäen esimerkkinä Vangin Dilemmaa ja Paholaisen Asianajajaa. Mahdollisen maailman käsite vastaa sekä semanttisessa modaalipelissä että modaalisessa pelissä pelaajan aitoa tilaa johon hän on saapunut kielen käyttönsä tuloksena.
  • Jukkala, Essi (2022)
    Tietokonegrafiikan eri renderointimenetelmien avulla on mahdollista luoda digitaalisia kuvia kuvitteellisista tiloista. Näin luotuja kuvia, renderointeja (engl. renders) käytetään viihdeteollisuudessa tietokonepeleissä ja elokuvissa luomaan kuvitteellisia maailmoja, ja perinteisessä teollisuudessa tuottamaan erilaisia havainnekuvia. Jotta kuvat tuottavat mahdollisimman realistisen näkymän mallinnettavasta tilanteesta, täytyy kuvitteellisen tilan valaistus ja sen vaikutukset kuvata mahdollisimman tarkasti kuvaa luodessa. Erilaiset renderointimenetelmät tuottavat erilaisia tuloksia ja soveltuvat näin ollen erilaisiin käyttötarkoituksiin. Radiositeettimenetelmä soveltuu erityisesti diffuusien (engl. diffuse) heijastuksien mallintamiseen, eli kuvaamaan valon heijastumista mattapintaisista elementeistä. Radiositeettimenetelmä on niin kutsuttu globaali valaistusmenetelmä, sillä se voidaan laskea kuvitteelliselle tilalle riippumatta katselukulmasta. Globaalit valaistusmenetelmät huomioivat niin kaikki tilaan valoa tuottavat elementit kuin myös elementeistä toisiin heijastuvan valon. Koska jokaisen elementin valaistus riippuu muiden elementtien valaistuksesta, valaistusta ei voida laskea kullekin elementille erikseen, vaan se täytyy ratkaista kaikille elementille samanaikaisesti. Radiositeettimenetelmän keskeisessä osassa on matriisiyhtälö, jonka ratkaisemalla saadaan valaistusta kuvaavat arvot. Matriisiyhtälön ratkaiseminen on verrattain raskas operaatio, mutta ratkaisua voidaan nopeuttaa erilaisin keinoin. Tämä kandidaatintyö esittelee radiositeettimenetelmän matemaattiset perusteet ja tutkii menetelmän joitakin ratkaisua nopeuttavia menetelmiä.