Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Sociologi"

Sort by: Order: Results:

  • Moring, Sara Altea (2023)
    Språklig kommunikation utgör en stor del av möten mellan patienter och vårdpersonal. I situationer där patientens och läkarens språkliga kompetenser inte är samstämmiga kan kommunikationen störas. I denna avhandling granskar jag skärningspunkten mellan språklig interaktion och hälsa ur en socialkonstruktionistisk synpunkt. Syftet är att undersöka den språkliga förståelsens roll för patientens hälsa och hälsouppfattning. Avhandlingen är en översikt av hälsosociologiska teorier, den socialkonstruktionistiska synen på språk, kommunikation och hälsa samt empiriska studier som granskat språkliga barriärer och andra komplikationer i en medicinsk kontext. Genom att analysera empiriska studier från en socialkonstruktionistisk synpunkt argumenterar jag att patienter har bättre förutsättningar för att känna sig trygga i läkarrelationer där språklig kommunikation prioriteras och att hälsovårdens kvalitet stiger då patienter och läkare förstår varandra. Jag gör detta genom att utgå från en syn på hälsa som socialt konstruerad och patient-läkarmöten som de ställen där en sjukdom definieras. För min analys granskar jag också vad det egentligen är som patienter och läkare gör när de talar med varandra och hur skillnader i språkkunskaper påverkar vårdens kvalitet.
  • Oksanen, Alex (2023)
    I min avhandling granskar jag fem stycken skilda akademiska verk kring ämnet Finlands translag och dess förnyelse, som blev godkänd i riksdagen februari 2023. I min analys kommer jag fram till att translagen, speciellt den tidigare translagen från 2003, håller disciplinerande makt över transsubjektet och dess klassificering. I translagen som trädde i kraft 2003 blev makten över definierandet av det ”sanna transsubjektet” given åt psykiatriska instituten, som ledde till att transpersoner tvingades anpassa sig med strikta binära könsnormer. I den förnyade versionen av translagen är makten över juridiskt ändrande av könsbeteckning förflyttad från psykiatrin till juridiska anstalten. Det är alltså fortfarande någon utomstående makt som bestämmer över vem som kan anses vara transperson och vem inte. Jag kopplar min analys till Foucaults syn på makt som grundad i kunskapsskapning, att de som har makten att definiera har även makten att styra.
  • Forssell, Tessa (2022)
    Dagens nyliberala kultur och kapitalistiska system producerar ett ideal om en perfekt normfungerande individ. Följaktligen framställs funktionsnedsättningar som något negativt och avvikande, vilket leder till att personer med funktionsnedsättning utsätts för normalisering för att få dem att passa in i samhällets ideal. Denna normalisering kan ses som en form av maktutövning som förtrycker och isolerar personer med funktionsnedsättning. I enlighet med crip-teoretiker argumenterar jag för att man borde ifrågasätta de normativa ideal som leder till en binär uppdelning i normfungerande och personer med funktionsnedsättning. Syftet med min kandidatavhandling är att analysera kulturella representationer av funktionsnedsättningar för att se hur denna binära uppdelning motstås och uppehålls. Dessa kulturella representationer tydliggör att det fortfarande existerar ableistiska attityder om att funktionsnedsättningar är något skamfullt. Personer med funktionsnedsättning uppfattas till exempel som annorlunda och i första hand som stödtagare. Uppfattningar om funktionsnedsättningar som något annorlunda kan däremot också vändas till något positivt och till och med användas som en marknadsföringsstrategi.
  • Nykvist, Ingrid Tilde Helena (2024)
    Ämnet som behandlas i denna kandidatavhandling är europeisk, främst nordisk, högerextremism. Forskningen har utförts genom litteraturstudier. Som stomme för analysen används social rörelseteori och teori om avvikande beteende. De centrala frågorna i den här avhandlingen är hur högerextremistiska grupper mobiliseras, hur gruppdynamiken i en högerextrem grupp kan se ut, och hur högerextremism bryter mot allmänna samhällsnormer. Ämnet är värt att undersöka på grund av faktumet att högerextremism har blivit alltmer förekommande i västerländska samhällen under de senaste åren, och tidigare forskning har visat att högerextremism kan utgöra ett hot för demokratin. Vid ett flertal tillfällen har det även begåtts eller planerats våldsdåd i högerextrem anda. Mina upptäckter inkluderar att högerextremism till stor del passar in på definitionen av en social rörelse med kollektiva identiteter, konfliktförhållanden och en definition av utegrupper. Ledarskapsmodellen i högerextrema grupper har genomgått en förändring under de senaste decennierna, från en karismatisk stark ledare till en diffus hierarki. Mobilisering av högerextrema grupper teoriseras hända av en mängd olika orsaker, men kort sammanfattat sker det oftast som en respons till upplevda hot, speciellt ekonomiska, sociala eller politiska sådana. Högerextrem aktivitet kan potentiellt bryta mot både lagbaserade samhällsnormer, anti-rasismnormer, samt de informella sociala normerna. Dessa fynd sammanställer en bild av högerextremismens motivationer och förhållande till normer, samtidigt som de belyser hur en högerextrem grupp är sammansatt.
  • Nyberg, Tara (2021)
    Tvåkönsnormen uppfattas lätt som historielös och naturlig, och därmed som ett biologiskt faktum. Synen på kön har dock förändrats över tid, vilket tillskriver könet en social och kulturell aspekt som jag vill lyfta fram. Genom historiska associationer utmanar jag det ”naturliga”, och ifrågasätter det som inte sällan tas för givet: att “kvinna” innebär kvinnligt och feminint – och att “man” motsvarar manligt och maskulint. Jag framhäver hur ”västs” strävan efter att civilisera resten av världen lett till att könsroller tillskrivs olika människor på olika sätt. Genom att resonera kring de politiska kontexter och institutioner som finns bakom diskurser om kön, vill jag visa hur idén om två binära kön inte endast skapat en hierarki mellan kvinnor och män, utan också mellan rasifierade och sexualiserade kroppar. Analysens primära fokus ligger i 1800-talets USA, men jag spårar diskurserna om kön tillbaka till kolonialismen för att utmana den eurocentriska synen på könshierarkin. Jag drar slutsatsen om att den binära könsuppdelningen använts i maktpolitiska syften som bland annat gynnat vit övermakt och ett heterosexuellt patriarkat. Med detta vill jag framhäva hur en dekonstruktion av normer, tankesätt och hierarkier kan utmana den traditionella historieskrivningen som värdesätter vissa kroppar högre än andra.
  • Helkamaa, Kia (2023)
    Medelhavsrutten för migranter är extremt farlig, som årligen resulterar till flera migranters död. Dock är det inte endast färden över havet som dödar migranterna, men även de beslut och åtgärder som EU använder sig av för att kontrollera migrationen vid området. Jag har analyserat politiken och åtgärderna genom sociologiska teorier för att visa EU:s skyldighet i dödsfallen och lidandet av migranter. Analysen har gynnat mig att diskutera djupare olika fenomen som leder till dödligheten och våldet, exempelvis behoven av kontroll. Efter min analys om dödligheten och våldet på migranter kunde jag se tecken på EU:s skuld över händelserna vid Medelhavet.
  • Westerlund, Peter (2022)
    Elokapina har under de senaste åren framstått som en rörelse som engagerar både unga och äldre och som genom ovanliga demonstrationsmetoder så som vägblockader har fått åt sig mycket uppmärksamhet och förundran. Opinioner i samhället relaterat till rörelsen är inte homogena. Klimatfrågor och att lösa den så kallade klimatkrisen utgör konstant en större del av vår vardag och metoder för att motarbeta klimatförändring genomsyrar nu vårt samhälle. I avhandlingen granskas den sociala klimatrörelsen Elokapina. Motiv till deras aktion, effekterna därefter och den samhälleliga reaktionen är de centrala delarna. Som teoretiska ramverk utnyttjas bland annat Stanley Cohens teori om moralpanik och J. Craig Jenkins resursmobilisationsteori. Syftet är att introducera rörelsen, vad de står för, hurudana former av aktion de tar till och hur samhället (som till exempel polisen) reagerar. Ett urval mediaprodukter från ”vardagsmedia” som Yle och Iltalehti och även partipolitisk media illustrerar samhällets relation till Elokapina och rörelsens aktion. I avhandlingen kommer jag fram till att samhället främst genom vardagsmedian ser de negativa effekterna av Elokapina och att polisen upplever rörelsen som ett hot mot samhället. Den neutrala” vardagsmedian innehåller mera homogent negativt material relaterat till rörelsen än vad jag förväntat mig. De ”ovanliga aktionsformerna” som Elokapina utnyttjar för med sig mycket synlighet men rörelsens egentliga mål blir delvis dolda på grund av den starka reaktionen från samhället i vardagsmedian.
  • Annika, Packalen (2023)
    I sociologin ses skam som en konstant närvarande känsla. Människor reglerar sina känslor och handlingar för att undvika känslan av skam. Enligt Erving Goffman (1967) tar människan olika roller till hjälp för att undvika skam. Människan försöker leva upp till andras standarder eller standarder som de föreställer de andra ha. I min kandidatavhandling vill jag belysa vilken roll känslan skam har i reproduktion av klassamhället. Jag kommer att beskriva personer i arbetarklassens erfarenheter av skam och hur skam uttrycks i ett samhälle där de högre klasserna dominerar. Att födas till en arbetarklassfamilj är att födas till en förtryckt position. Genom att en person från födseln klassificeras som moraliskt underlägsen, osynliggörs den strukturella symboliska makten. Då blir makten svår att ifrågasätta. I avhandlingen kommer jag att diskutera Bourdieus (1989) olika former av kapital och deras påverkan på klasshierarkier och skam. Jag diskuterar även könsskillnader inom arbetarklassen samt hur skam ses från genusperspektiv. Granskandet av kvinnor vid universitet tydliggör vikten av att känna tillhörighet i den medelklassiga akademiska världen.
  • Englund, Wilma (2023)
    Estetiskt kapital är ett senare utvecklat analytiskt begrepp som nog existerat en längre tid men inte varit ett diskussionsämne på samma sätt inom sociologin tidigare, som det är idag. Trots att det estetiska kapitalet inte diskuteras i Bourdieus verk så går det estetiska kapitalet att läggas in i Bourdieus teoretiska ramverk för kapital (Bourdieu 1984). Det betyder också ekonomiskt, socialt, kulturellt och symboliskt kapital går att byta mot estetiska kapital och tvärtom. Det estetiska kapitalet har på senare tid diskuterats både inom sociologin och i allmänhet. Ämnet har blivit speciellt intressant i och med dess påverkan på arbetsmarknaden och det är också vad den här avhandlingen diskuterar. Det estetiska kapitalet påverkar olika beroende på kön. Kvinnor som använder sitt estetiska kapital för att byta ut det mot till exempel ekonomiskt kapital blir dömda, medan män som gör lika inte märkt några särskilda konsekvenser. Ändå är det kvinnorna i samhället som förväntas ta hand om sitt utseende i en högre utsträckning än män. Konsumtionskulturen diskuteras i de flesta fall som en av orsakerna för det estetiska kapitalets framväxt.
  • Blomberg, Aurora (2021)
    Klimat- och hållbarhetskrisen är den största utmaningen mänskligheten i framtiden måste åtgärda. Första inblicken om klimatkrisen gavs redan på 70-talet, men den politiska sfären har om och om igen visat sin kraftlöshet i att skapa tillräckliga strukturella förändringar som är nödvändiga för att åtgärda situationen. Orsaken till denna oförmåga förklaras genom en post-politisk teoretisering, som beskriver den nuvarande diskussionen av klimatkrisen som avpolitiserad, där den till synes naturvetenskapliga diskursen dominerar. Den post-politiska kritiken riktar sig mot den nuvarande nyliberala hegemonin, som bara förstärker det socio-politisk-ekonomiska status quo. Ett annat användbart synsätt förklarar vanliga människors känslor, likgiltighet och förnekelse av klimat- och hållbarhetskrisen i vad Kari Marie Norgaard (2011) kallar förnekelsen sociala organisering. Den nuvarande representativa demokratiformen och den politiska kulturen har redan länge drabbats av en oförmåga att skapa större strukturella förändringar. För att skapa storskalig förändring riktas blicken till det civila samhället. Civila rörelser har historiskt sett varit drivkrafter för många samhälleliga förändringar som medfört rättigheter som idag betraktas som självklara, och miljörörelsernas krav är sammanfallande med många tidigare rörelser. Finland påverkas för tillfället av många snabbt växande miljörörelser med olika strategier; Fridays for Future, Climate Move och Extinction Rebellion. Ingen enskild rörelse kan troligen erbjuda svar till alla problem, och därför är en mångsidighet i miljörörelsen önskvärt. I den här avhandlingen har jag ändå valt att fokusera på Extinction Rebellion, från både en global och finländsk kontext. Samhällelig förändring handlar om fortlöpande förhandlingar och hänsynstagande av nya perspektiv. Extinction Rebellion och Elokapina har mobiliserat en hel del nya aktivister genom aktioner som använder fredlig civil olydnad. Delvis beror den storskaliga mobiliseringen på att klimat- och hållbarhetskrisen ständigt blir allt svårare att ignorera, men delvis är orsaken också den flitiga planeringen och de visuellt och strategiskt finslipade aktionsplanerna på Extinction Rebellions sida. Att bryta ner tanken om ”riktiga aktivister” och motarbetning av skam och skuld gör aktivism mer lättillgänglig för nya aktivister. Kollektiva handlingar bryter också ner den samhälleliga förnekelsens sociala organisering, och bjuder på hopp och kamratstöd av andra likasinnade.
  • Väärä, Fanny (2021)
    Ett funktionshinder medför för individen en ständig kamp mot fördomar och kan även leda till stigmatisering av individen. Ett funktionshinder kan ta uttryck på flera olika vis. Om en individ har en funktionsnedsättning innebär det att hon/han har en nedsättning av sin fysiska eller psykiska funktionsförmåga. En nedsättning av en fysisk funktionsförmåga likt en psykisk funktionsförmåga för med sig ständiga dilemman hos individen. I min avhandling granskar jag vilken betydelse sexualiteten och genuset/könet har i konstruktionen av identiteten hos en funktionsnedsatt individ. Jag lyfter upp frågor angående sexualiteten hos en dylik individ och försöker analysera förhållandet mellan den och konstruktionen av könet och genuset samt vice versa. Ur ett samhällsvetenskapligt perspektiv och med sociologiska teorier diskuterar och kritiserar jag de föreliggande normerna angående funktionsnedsatta individer i dagens samhälle. Jag drar slutsatser som tyder på att en funktionsnedsättning försätter individen i en missgynnande position med tanke på konstruktionen av dess sexualitet samt kön.
  • Forsberg, Rebecka (2023)
    I dagens samhälle utspelar sig våra liv i en allt högre grad på sociala medier, vilket innebär att vi i en större utsträckning än tidigare påverkas av det innehåll som delas via dem. Innehållet som delas har förändrats med tiden och präglas ganska långt av olika medel för intrycksstyrning. Med intryckstyrning menas innehåll som skapas, och ofta förstärks och manipuleras, för att förmedla önskvärda intryck. Istället för att dela innehåll som beskriver verkligheten, delas innehåll som representerar en önskad tillvaro. Denna, ofta förvrängda bild av verkligheten, får konsekvenser på den psykiska hälsan och bidrar till ett ökat illamående i samhället. Syftet med denna avhandling är att granska hur intrycksstyrning fungerar på sociala medier, med att särskilt fokusera på mer extrem intrycksstyrning som framför allt används av influerare. Intrycksstyrningen som influerare använder sig av kan ha en stor inverkan på en allmän nivå, eftersom den mer eller mindre påverkar en stor del av de som är aktiva användare av sociala medier. Som teoretisk referensram används Goffmans dramaturgiska modell som utvecklats för att få en förståelse för det sociala samspelet som sker öga mot öga. Avhandlingen grundar sig också i tidigare forskning och litteratur om intrycksstyrning och sociala medier. I avhandlingen beskrivs vad intrycksstyrning innebär och på vilket sätt Goffmans dramaturgiska modell kan tillämpas på sociala medier. Avhandlingen redogör också för skillnaderna mellan den intrycksstyrningen som sker öga mot öga och den som sker via sociala medier samt för de konsekvenser intryckstyningen har på samhället och den psykiska hälsan.
  • Rinta-Jouppi, Katriina; Rinta-Jouppi, Katriina (2022)
    Lejonet eller kungen av djungeln är ett av de kändaste afrikanska djuren som är en del av de mest populära sevärdheterna för västerländska turister som besöker Afrika. Den stora efterfrågan av lejonturism har bildat en marknad för lejon inom fängslade områden utanför de vilda savannerna. Turister idag kan välja mellan att åka på lejonsafarin i nationalparker eller reservat, jaga lejon som är uppfödda för syftet att bli jagade, eller volontärarbeta med lejon på reservat där man har möjligheten till närkontakt med dem. Syftet med avhandlingen är att diskutera hur de koloniala strukturerna reproduceras genom lejonturism i Afrika med hjälp av postkolonial teori. Den teoretiska basen för avhandlingen baserar sig på postkoloniala teorier. Exempel på dessa är Stuart Halls (1992, 170) beskrivning om hur européerna under imperial tid idealiserade och jämförde Amerika med sina egna länder och Robert Youngs (2001, 69) frågeställningar om rollen av europeisk kultur i kolonialismen och den fortsatta exploateringen. De olika formerna av turism med icke-vilda lejon är ofta kopplade via samarbete, det vill säga att om man volonterar med lejon kan organisationen ifråga göra samarbete med företag specialiserade på lejonjakt. Turism med lejon förespråkar oftast inte de lokala intressen för rekreation och lokalbefolkningens begränsade möjligheter att delta på grund av den dåliga infrastrukturen utesluter dem att ta del i lejonturism. Fenomenet där turism utövas på bekostnad av lejon återspeglar den dystra koloniala historien av Afrika, där västerländska intressen utövades på bekostnad av lokalbefolkningen. Den koloniala bakgrunden påverkar afrikanska samfund än idag och den globala ojämlikheten styr drivande krafterna av turism. Konflikterande intressen mellan västerländska turister och afrikaner, kan leda till konflikter mellan människa och djur, hälsorisker för lokalsamfundet och en ohållbar form av volontärturism som har även negativa konsekvenser för lejonet.
  • Lüttge, Alma (2021)
    Avhandlingen behandlar fördelningen av hushållsarbetet i heterosexuella relationer i dialog med Anthony Giddens teori om rena relationer (1995). Giddens teori om rena relationer utformades på 90-talet och beskriver en relationstyp baserad på autonomi, jämlikt deltagande och känslomässigt utbyte mellan parter. Enligt Giddens är rena relationer möjliga att uppnå då förhållanden inte längre är institutionaliserade i samhället. Jag beskriver hur teorin om den rena relationen kan problematiseras, genom att granska fördelningen av hushållsarbete i relationer. I heterosexuella relationer gör kvinnan fortfarande en majoritet av hushållsarbetet inom Det globala nord, även om trenden går mot en mera jämlik fördelning. En ojämlik fördelning av hushållsarbete har en negativ effekt på förhållandets kvalitet och hushållsarbete framstår som en av de största orsakerna till konflikter i förhållanden. Samtidigt uttrycks en tro på jämlikhet, framförallt bland unga par. Det uppkommer en diskrepans mellan tron på jämlikhet och den ojämlika fördelningen av hushållsarbete. I avhandlingen argumenterar jag för att par har en strävan efter rena relationer, som de beskrivs av Giddens, men att de misslyckas med att skapa rena relationer, vilket framkommer i fördelningen av hushållsarbete. Paren skapar istället uppfattningen av en god relation, genom att använda sig av strategier för rättfärdigande av en ojämlik fördelning av hushållsarbetet. Genom att använda sig av rättfärdigande strategier försäkrar sig paren om förhållandets fortlevnad. En tro på idealet om rena relationer räcker i sig inte för att skapa rena relationer, eftersom förhållanden inte är frånkopplade samhället de existerar i. Jag argumenterar för att Giddens teori om rena relationer frånser förhållandens materiella villkor och heterosexualitetens historia av ojämlikhet.
  • Lindén, Sara (2024)
    Syftet med avhandlingen är att med hjälp av tidigare litteratur diskutera integration som process och vad det finns för konkreta policyer i Finland med betoning på arbetsmarknaden. I avhandlingen diskuteras ifall integrationsprocesserna i Finland i dess nuvarande form möjliggör eller försvårar en lyckad integration av invandrare. Lyckad integration har ingen universell betydelse, i avhandlingen diskuteras därför även vad lyckad integration innebär och ifall det ens finns något som lyckad integration. Invandrare står inför flera strukturella hinder i processen att integreras, som hindrar en framgångsrik integration att uppnås. Dessa hinder och svårigheter diskuteras i avhandlingen i relation till de konkreta integrationsprocesserna i Finland. Resultaten i avhandlingen visar att integration som den tar sig uttryck i Finland inte motsvarar hur litteraturen beskriver det. Jag kom även fram till att integrationsprocesserna i Finland kräver en omstrukturering och omdefiniering för att en lyckad integration ska kunna uppnås.
  • Petersen-Dyggve, Ina (2023)
    Islam har redan länge varit en av de största religionerna globalt och under de senaste årtiondena har människor från länder med islam som majoritetsreligion börjat migrera till Europa och de nordiska länderna. Den växande multikulturalismen har tyvärr bevisat hur rasism och islamofobi är vardagligt i vårt samhälle. Det finns en hel del forskning om hur samhället, människor och politiska partier förhåller sig till islam, vilket jag diskuterar från ett sociologiskt perspektiv. I avhandlingen beskriver jag olika former av islamofobi, hur och var det förekommer och möjliga orsaker till att islamofobi existerar. Medierna har stor makt över vad allmänheten tänker, vilket kommer fram i hur islam som religion beskrivs samt hur muslimernas kultur diskuteras. Detta är delvis orsaken till att människor förhåller sig skeptiskt för islam. Olika teoretiska perspektiv diskuteras i denna avhandling, exempelvis orientalism, othering (dvs. andrafiering) och könsperspektivet tillämpas också. Målet är att förstå de olika formerna av islamofobi i de nordiska länderna samt att diskutera multikulturalism, rasism och främlingsfientlighet i både politisk och vardaglig diskussion.
  • Koverskoi, Katja (2022)
    Klassbakgrund inverkar förutom på sannolikheten att en person börjar studera på universitet även på hur universitetsstuderande upplever sig passa in på universitetet. I min avhandling granskar jag orsakerna till fenomenet genom studier som gjorts, främst om personer med arbetarklassbakgrund som studerar vid ett universitet. Utgående från undersökningarna kan jag dra slutsatsen att arbetarklassstuderande upplever i högre grad övergången till att börja studera vid ett universitet som tung, jämfört med medel - och överklassstuderande. En orsak till det är att den nya identiteten inte stämmer överens med den tidigare identiteten, vilket beror på att normerna och värderingarna på universitet inte stämmer överens med de från barndomen. Arbetarklassnormer betonar vikten av gemenskap och att tillhöra till sociala grupper medan medeklassnormer betonar vikten av att ha egna åsikter och självständighet. Jag kan konstatera att det är kulturella faktorer som inverkar mera än ekonomiska faktorer. Jag redogör även för olika definitioner av det samhällsvetenskapliga begreppet klass och för hur klassamhället ser ut i dagens Finland.
  • Lindholm, Sofia Viola (2022)
    Migration är utöver en geografisk resa även en politisk och social resa. Invandring definierar både de geografiska och politiska gränserna hos nationalstaten. Då en asylsökande beviljas asyl i Finland börjar integrationsprocessen som ska hjälpa personen att bli en del av det finska samhället så fort som möjligt. Ur ett kritiskt perspektiv behandlas de sociala och politiska aspekterna av migration som kan leda till svårigheter för asylsökanden under integrationstiden. Integrationsbegreppets betydelse analyseras för att förstå hur uppfattningen om integration kan leda till konsekvenser för de som ska integreras. Analysen leder till slutsatsen att det är just uppfattningen om vad integration innebär som får konsekvenser för migranter. Migrationspolitiken borde framhäva relationer mellan alla människor i samhället, istället för att fokusera på det nationella och på att endast integrera migranterna.
  • Ussher, Daniela (2023)
    Enligt många sociologiska teorier präglas kulturen i det senmoderna västerländska samhället av konsumtion. Masskonsumtion är också en bidragande orsak till klimatkrisen. Hållbar konsumtion är ett fenomen vars syfte är att minska individens egen miljöpåverkan och vara en motreaktion på de negativa följderna av masskonsumtion. För att förstå bakgrunden till konsumtion som ett sätt att påverka börjar jag med att diskutera det sammanhanget där det uppkommit, d.v.s. konsumtionskulturen och vilka betydelser konsumtion har. Därefter diskuterar jag konsumtion som medel för politisk påverkan, och sedan går jag in på samhällsfenomenet individualisering, och hur individualiseringen är ett drivmedel för den mycket individcentrerade praktiken hållbar konsumtion. Sedan diskuterar jag hållbar konsumtion som ett medel för identitetskonstruktion och livsstilsmarkör, till exempel i form av upprätthållande av kvinnlig könsidentitet. I slutet av avhandlingen undersöker jag “korstrycket”, d.v.s. det dubbla budskapet i att konsumera och samtidigt vara miljömedveten samt hur kunskap om klimatkrisen inverkar på beteendet och vilka egoistiska motiveringar det finns för att leva miljövänligt. Jag drar slutsatsen att hållbar konsumtion har konsumistiska drag och föds ur och verkar inom konsumtionskulturen. Med hjälp av hållbar konsumtion kan enskilda individer påverka politiskt men behålla de meningsskapande funktioner som konsumtion har i det senmoderna samhället.
  • Holmlund, Nathalie (2021)
    En kandidatavhandling där jag presenterar kvinnlig sexualitet och sexuellt självförtroende utgående från termen ”erotic empowerment” och sexuell autonomi. Mitt syfte med avhandlingen är att diskutera kvinnors utveckling av sexuellt självförtroende och vilka genushierarkiska och sexualitetskontrollerande villkor som sätter utmaningar för detta. Till en början presenterar jag en teoretisk bakgrund där jag lyfter fram den kvinnliga sexualitetens plats i samhället. Jag ger ett historiskt perspektiv på kvinnlig sexualitet och presenterar teorier till varför och hur kvinnors sexualitet har kontrollerats samhälleligt. För att fortsätta diskussionen om kvinnlig sexualitet fokuserar jag i resten av kapitlen på ämnena feministisk pornografi, gränsöverskridande beteende och kommersiell erotisk konsumtion. Dessa tre ämnen är relevanta eftersom de kan vara praktiker för kvinnor att ta del av för att utveckla och förbättra sitt sexuella självförtroende. Feministisk pornografi kan visa kvinnor hur olika sorter av njutning och lust är acceptabelt. Jag diskuterar hur pornografin kan, liksom sexuellt kommersiella utbud, uppmuntra kvinnor till att bejaka och acceptera sin egen sexualitet. I diskussionsdelen lyfter jag fram hur feminint kodade normer för sexuellt beteende kan fungera som vägledning för kvinnor och använder Goffmans teatermetafor för att förtydliga denna tanke. Sexuella normer kan både vara tröstande och bra för en del kvinnor och erbjuda trygga referensramar medan de för andra kan upplevas som begränsande. Jag lyfter fram den ”vardagsonanerande” kvinnan som person och frågar var hon har sin plats i dessa roller för uttryckande av kvinnlig sexualitet. Den vardagsonanerande kvinnan är hon som inte skäms över sin sexualitet men som inte heller identifierar sig som en av de ”gränsöverskridande” kvinnorna.