Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "CICO"

Sort by: Order: Results:

  • Salmensaari, Maria (2024)
    Oppilaiden haastava käytös on työntekijöitä eniten kuormittava tekijä kasvatusalalla. Työntekijöiden lisäksi oppilaan haastava käytös voi kuormittaa vertaisia. Oppilaiden haastavaan käytökseen on siten työntekijöiden, toisten ryhmän oppilaiden, kuin oppilaan itsensä kannalta tärkeä puuttua. Tässä kandidaatin työssä esitellään kaksi interventiomenetelmää, joiden tarkoitus on puuttua haastavaan käytökseen ja vähentää sitä. Interventiomenetelmiksi on valittu Check in, check out (CICO) -toimintamalli ja työrauha kaikille -toimintamalli. Tavoitteena on tutkia, toteutuuko interventiomenetelmissä itsemääräämisteorian psykologiset tarpeet, koska tutkimukset ovat osoittaneet teoriaan pohjautuvien menetelmien olevan toimivia ongelmakäyttäytymisen vähentämiseen. Kandidaatintyön tutkimuskysymykset ovat: Ottaako CICO- ja työrauha kaikille- toimintamalli huomioon itsemääräämisteorian kolme psykologista tarvetta? Nouseeko interventiomenetelmissä esille jokin toistuva teema, jonka tarkoituksena on parantaa oppilaan motivaatiota, mutta joka ei ole itsemääräämisteorian mukainen psykologinen tarve? Kandidaatintyö toteutettiin teorialähtöisenä sisällönanalyysinä. Ensimmäinen tutkimuskysymys luokitteli aineistoa itsemääräämisteoriasta johdettujen teemojen avulla. Teemoja olivat: ”pätevyys”, ”autonomia” ja ”yhteenkuuluvuus”. Teemat jaettiin alateemoihin. Analyysirungon ulkopuolelle jääneet asiat muodostivat uuden luokan induktiivisen sisällönanalyysin periaatteella. Tätä luokkaa tutki toinen tutkimuskysymys. Aineistona oli kaksi eri opasta kahden eri interventiomenetelmän käyttöön. Aineisto 1 on: ”Työrauha kaikille: tukimalli yläkoulujen työrauhaongelmiin” on tarkoitettu oppaaksi ohjaajalle, ja se on julkaistu Niilo Mäki instituutin sivuilla vuonna 2012. Aineisto 2 on Niilo Mäki instituutin vuonna 2018 julkaisema materiaali: ”Check in, check out! -toimintamalli käyttäytymisen yksilölliseen tukemiseen”. Molemmissa interventiomenetelmissä otettiin huomioon itsemääräämisteorian kaikki psykologiset perustarpeet, mutta niiden painotus oli eri. Molemmissa aineistoissa nousi esille palkinnot. Itsemääräämisteorian mukaan palkinnot voidaan nähdä autonomiaa lisäävinä vahvistajina. Tässä tutkielmassa ne muodostivat oman teeman. Aineistosta tehdyissä havainnoissa oli paljon päällekkäisyyttä. Tämän kandidaatintyön analyysi on linjassa aiheesta tehdyn muun tutkimuksen kanssa. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia opettajan kokemusta eri interventiomenetelmiä käytettäessä, koska keskeistä intervention onnistumisen kannalta on opettajan kokemus. Lisäksi mielekästä olisi tutkia ulkoisen ja sisäisen motivaation kokemuksen merkitystä interventiomenetelmiä käyttäessä.