Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Cultural identity"

Sort by: Order: Results:

  • Piispanen, Anna-Sofia (2022)
    Monikulttuurisuus on noussut keskustelujen kohteeksi maahanmuuton seurauksena. Tämän vuoksi monikulttuurisuus käsitetään pitkälti maahanmuuttajien kautta, vaikka todellisuudessa suomalainen yhteiskunta on ollut aina monikulttuurinen. Monikulttuurisuuden puutteellinen tulkinta heijastuu myös koulussa toteutettavaan monikulttuurisuuskasvatukseen, joka nähdään pitkälti maahanmuuttajille suunnattuna. Kouluopetuksen näkökulmasta tarkasteltuna monikulttuurisuuskasvatuksen ei myöskään nähdä tukevan kulttuuri-identiteettien kehittymistä parhaalla mahdollisella tavalla. Kulttuuri-identiteetillä tarkoitetaan yksilön erilaisia ryhmäjäsenyyksiä. Tutkielman tavoitteena oli tarkastella kulttuuri-identiteetin merkitystä yksilölle sekä yhteiskunnalle. Kiinnostuksen kohteenani oli myös monikulttuurisuuskasvatuksen kohtaamat haasteet sekä mahdollisten ratkaisujen löytäminen. Hyödynsin pohdinnassani kriittisen monikulttuurisuuskasvatuksen näkökulmaa. Suuntasin myös katsetta tulevaisuuteen esittämällä kulttuurisesti kestävän kasvatuksen tarjoamia mahdollisuuksia kulttuurisen todellisuuden ymmärtämiselle. Tämän kandidaatintutkielman toteutin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa tarkastelin yhteiskunnallisia ja kasvatuksellisia tietokantoja. Lisäksi hyödynsin psykologisia tietokantoja, sillä koin niiden tuovan lisäarvoa työhöni. Tutkielmassa lähdin liikkeelle määrittelemällä kulttuuri-identiteetin käsitteen, joka osoittautui moninaiseksi käsitteeksi. Lisäksi määrittelin etnisen identiteetin käsitteen lähikäsitteenä ymmärryksen lisäämiseksi ja epäselvyyksien välttämiseksi. Lopuksi avasin kulttuurisesti kestävän kasvatuksen käsitettä pohtiessani monikulttuurisuuskasvatuksen tulevaisuutta. Kulttuuri-identiteetti on merkittävä hyvinvoinnin edistäjä niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla. Sen nähtiin olevan yhteydessä hyvään itsetuntoon, onnellisuuteen, kulttuuriin sopeutumiseen sekä parempiin oppimistuloksiin. Kulttuuri-identiteettien ymmärtäminen nähtiin myös ratkaisuna kulttuurien välisen ymmärryksen lisäämiselle. Huolimatta kulttuuri-identiteetin merkityksestä hyvinvoinnille monikulttuurisuuskasvatus nähtiin maahanmuuttajille suunnattuna kulttuurien esittelemisenä ja kategorioihin asettamisena. Monikulttuurisuuskasvatusta toteutettiin kouluissa usein teemapäivien kautta ja sen nähtiin olevan tiettyjen oppiaineiden vastuulla. Monikulttuurisuuskasvatuksen irrallisuus on tiedostettu. Ratkaisuksi on esitetty monikulttuurisuuskasvatuksen näkemistä kaikkea ajattelua ja toimintaa koskevana periaatteena, maailman hahmotustapana. Kulttuurisesti kestävän kasvatuksen nähdään tarjoavan laajempaa näkökulmaa kulttuurisen todellisuuden ymmärtämiseksi, vaikka haasteita käytännön kasvatus- ja opetustyössä havaitaan edelleen. Kokonaisvaltainen näkemys kestävyydestä sekä interkulttuurisen kompetenssin kehittäminen nähdään ratkaisuina kulttuurisesti kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.