Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Fyysinen liikuntaympäristö"

Sort by: Order: Results:

  • Lehtinen, Milla (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä oman päiväkotinsa fyysisestä ja sosiaalisesta liikuntaympäristöstä sekä sen luomista mahdollisuuksista ja haasteista. Ensimmäinen tutkimuskysymys selvittää millä lailla varhaiskasvatuksen opettajat kuvailevat päiväkotinsa fyysistä liikuntaympäristöä sekä mitä mahdollisuuksia ja haasteita tämä heidän kuvailema ympäristö pitää sisällään. Toinen tutkimuskysymys selvittää millä lailla varhaiskasvatuksen opettajat kuvailevat päiväkodin liikuntaympäristön sosiaalista ulottuvuutta sekä sen luomia mahdollisuuksia ja haasteita. Menetelmät. Aineiston keruumenetelmänä tässä tutkimuksessa oli teemahaastattelu. Haastatteluun valikoitui kolme varhaiskasvatuksen opettajaa eri Helsingin päiväkodeista, joista kaksi oli liikuntapainotteisesta päiväkodista. Haastatteluaineiston analysoinnissa käytin menetelmänä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina nousivat esille tyytyväisyys päiväkodin fyysistä ja sosiaalista liikuntaympäristöä kohtaan. Haastateltavat kokivat, että heidän päiväkodissaan oli oikein hyvät mahdollisuudet liikuntakasvatuksen sekä omaehtoisen liikunnan toteuttamiseen. Fyysiseen liikuntaympäristöön liittyen tuotiin esille sisätilojen, piha-alueen, lähiympäristön sekä liikuntavälineistön monipuolisuus ja mahdollisuudet. Sosiaaliseen liikuntaympäristöön liittyen tuotiin esille varhaiskasvatuksen opettajan rooli liikuntakasvattajana sekä koko päiväkodin henkilökunnan asenteiden vaikutus lasten liikkumiselle. Varhaiskasvatuksen opettajan rooli liikuntakasvattajana herätti eniten ajatuksia, sillä se nähtiin hyvin tärkeänä toiminnan laadun kannalta. Varhaiskasvatuksen opettajan tehtävän liikuntakasvattajana määrittelee Varhaiskasvatussuunnitelmien perusteet, jotka myös velvoittavat suunnittelemaan lapsilähtöistä, monipuolista, kokonaisvaltaista ja tavoitteellista liikuntakasvatusta. Varhaiskasvatushenkilöstön lisäksi myös päiväkodin ja vanhempien sekä muiden tahojen välistä liikunnallista yhteistyötä pidettiin tärkeänä liikuntakasvatuksen monipuolisuuden ja laadun kannalta. Hyvä liikuntaympäristö onkin juuri omaehtoiseen liikuntaan innostava, monipuolinen, lasta kehittävä sekä motoristen perustaitojen opettelun mahdollistava.