Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "IT"

Sort by: Order: Results:

  • Sihvonen, Lina (2017)
    Our learning environment has become more and more digitalised and thus our society is trying its best to keep up with the technical development. The digitalisation of education is a trending topic as the new Finnish curriculum took effect on August 1st 2016. The question is whether the digitalisation really affects learning and motivation. Previous studies have shown that the use of IT in education can tribute to increased student engagement and higher study motivation. The purpose of this bachelor’s thesis is to find out if there is a connection between the use of IT in education and the study motivation among matriculation candidates. The field study has been conducted using six semistructured depth interviews with matriculation candidates. The results have been analysed deductively. As a theoretical framework I have used Ryan and Deci’s Self Determination Theory. The results of this thesis indicates that IT has a positive impact on the matriculation candidates study motivation as the use of IT makes learning more fun, more versatile and facilitates schoolwork.
  • Lindberg, Amanda (2022)
    Mål: Syftet med avhandlingen är att granska existerande forskning om tyst kunskap och därigenom analysera på vilket sätt IT, IKT och social media kan användas för effektivt kunskapshanterings delande av tyst kunskap i organisationer. Grundantagandet är att det är möjlig att med hjälp av IT och IKT överföra tyst kunskap. Därav är detta avhandlingens premiss. Själva forskningsfrågan granskar sociala mediers potential som kunskapshanteringssystem. Teoridelen baserar sig på de mest centrala begreppen, vilka i detta fall är kunskap, tyst kunskap, explicit kunskap och kunskapshantering. Den teoretiska bakgrunden bygger på Nonaka och Takeuchins teori om kunskapsskapande, teorin om organisatoriskt lärande och teorin om organisatorisk kunskap. Utöver detta granskar avhandlingen förutsättningar och hämmande faktorer för delande av tyst kunskap samt mer övergripande den tysta kunskapen som värdeskapare för dagens organisationer. Metoder: Studien är en beskrivande litteraturstudie med en integrerande infallsvinkel. Avsikten är att skapa en helhetsuppfattning med en rik och nyanserad analys. Materialet för analysen består av 9 kritiskt utvalda vetenskapliga artiklar från godtagbara databaser. Materialet presenteras, analyseras och sammanställs i ett resultat var efter detta diskuteras. Resultat och slutsatser: I takt med globaliseringen har organisationsstrukturer och vikten av den tysta kunskapen som konkurrensfördel förändrats. Därför har det blivit allt viktigare att beakta IT, IKT och sociala mediers potential som kunskapshanteringssystem. Resultatet antyder att delande av tyst kunskap med hjälp av IT och IKT till en viss grad är möjligt genom medium som tillåter dialog och kommunikation, vilket även tyder på att social media kan fungera som hjälpmedel för delande. Detta är tack vare de karaktärsdrag sociala medier uppvisar. Dock påverkas möjligheten även av graden på den tysta kunskapen, typen av social media, användarnas attityder, organisationskulturen samt andra jakande och hämmande faktorer i den virtuella miljön.