Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Itsereflektio"

Sort by: Order: Results:

  • Hämäläinen, Meeri (2020)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ammatillisen tuen vaikutuksia ammatilliseen kehitykseen. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että itsereflektiolla sekä työ-yhteisössä tapahtuvalla vuorovaikutuksella on merkitystä ammatillista kasvua ajatellen. Tutkimuksen kohteena ovat varhaiskasvatuksen opettajat, joilla on kasvatustieteen kandidaatin koulutus, sillä tutkimuksen teoriaosuus käsittelee opettajuutta ja asiantuntijuutta, johon kas-vaminen alkaa opettajankoulutuksessa. Menetelmät. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jossa oli kolme avointa kysymystä. Vaatimuksena vastaajille oli työskenteleminen varhaiskasvatuksen opettajana sekä kasvatustieteen kandidaatin koulutus. Lomakkeeseen saatiin 16 vastausta ja niistä koostuva aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin perustein. Tulokset ja johtopäätökset. Vastaajat, jotka kokivat saamansa ammatillisen tuen riittäväksi, kokivat sen myös hyödyttävän heidän ammatillista kehitystään. Vastaajat, jotka kokivat ammatillisen tuen riippuvaiseksi omasta aktiivisuudestaan hakea tukea, eivät kokeneet tätä saatua tukea hyödylliseksi ammatilliselle kehitykselleen. Esimiehen aloitteesta ja työyhteisön toimintatavoista lähtevä ammatillinen tuki koetaan hyödylliseksi omalle ammatilliselle kehitykselle.