Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "L2"

Sort by: Order: Results:

  • Aalto, Sanna; Aalto, Sanna (2020)
    Musiikilla on lukuisissa tutkimuksissa todettu olevan monenlaisia hyötyjä ja merkityksiä kaiken ikäisille. Aiemmissa tutkimuksissa on saatu muun muassa näyttöä musiikin ja vieraan kielen oppimisen yhteydestä ja jopa kausaalisuhteesta. Tutkimuksia aiheesta on kuitenkin tehty pääosin aikuisikäisillä kielenoppijoilla sekä suoritettu laboratorio-olosuhteissa ja valtaosasta niistä puuttuu empiirinen perusta. Käsillä oleva tutkimus on luonnollisissa olosuhteissa järjestetty kokeellinen tutkimus interventioasetelmalla. Tutkimustehtävänä on selvittää, miten laulun käyttäminen opetus/oppimisvälineenä hyödyttää puheen käyttämiseen verrattuna toisen/vieraan kielen sanaston oppimista erään kaksikielisen esikoulun oppilailla. Tutkimuksen nollahypoteesina on, että kaksikielisen esikoulun oppilaat oppivat vieraan/toisen kielen sanastoa paremmin laulun kuin puheen avulla. Vaihtoehtoinen hypoteesi puolestaan on, etteivät tulokset eroa toisistaan opetustilanteiden välillä. Tutkimukseen osallistujiksi valittiin erään kaksikielisen esikoulun 55 oppilaasta karsinnan jälkeen ne lapset, jotka eivät olleet selkeästi kaksikielisiä ja joiden lähtötaso tutkimuksen opetusaineiston suhteen oli riittävän matala. Lopullisiksi otoskoiksi muodostui suomenkielisten osalta 17 ja vieraskielisten osalta 6. Tutkimuksessa opetus- ja testimateriaalina käytettiin suomalaisia metsän eläimiä. Tutkimus toteutettiin toistomittauksena, jossa jokainen koehenkilö toimi itsensä verrokkina osallistumalla molempiin koetilanteisiin. Puheen ja laulun avulla toteutettujen opetuskertojen testitilanteiden tuloksia verrattiin toisiinsa ryhmien (suomenkieliset ja vieraskieliset) sisäisesti. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin epäparametrisia testejä, Friedmanin testiä sekä Wilcoxonin testiä. Tutkimustulokset eivät yllättäen tukeneet asetettuja hypoteeseja. Suomenkielisten ryhmässä tulokseksi saatiin, että sanastoa opittiin tilastollisesti merkitsevästi paremmin puheen avulla. Lisäksi puheen avulla esitettyjä eläimiä tunnistettiin tilastollisesti merkitsevästi enemmän. Vieraskielisten ryhmäkoko oli niin pieni, että tämän ryhmän kohdalla tilastollisten testien tuloksia tuli tulkita varoen ja lopputuloksena päädyttiin siihen, ettei eri koetilanteiden suorituksien voida katsoa eronneen toisistaan. Mahdollisia syitä tuloksille pohdittiin aiempien tutkimusten koeasetelmiin, kuten vieraan kielen sanoille altistumisen määrään, verraten. Loppupäätelmänä todetaan, ettei musiikin hyödyllisyyttä vieraankielen opetuksessa ole syytä lähteä hylkäämään tämän tutkimuksen tulosten pohjalta ja lisäksi tuodaan esille musiikin käytön muita hyötyjä pedagogisessa toiminnassa, joita ovat esimerkiksi musiikin positiiviset vaikutukset osallistumisen ja osallisuuden kokemiseen sekä sosiaaliseen käyttäytymiseen.
  • Ollila, Jutta (2020)
    Tavoitteet. Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, millaista empiiristä tutkimusta on tehty aikuisen työssä tapahtuvan kielen oppimisen motivaatiotekijöis-tä. Työssä esitellään katsaukseen sisällytettyjen tutkimusten kannalta relevantit motivaatio-teoriat (integratiivinen vs instrumentaalinen motivaatio, itsemääräämisteoria, attribuutioteoria, minäpystyvyys-teoria sekä Dörnyein L2-motivaatioteoria). Katsaukseen soveltuneista tutki-muksista haettiin vastausta kolmeen tutkimuskysymykseen: 1) Millaiset oppijan sisäiset moti-vaatiotekijät synnyttävät ja vahvistavat motivaatiota opiskella vierasta kieltä työssä? 2) Millai-set oppijan ulkopuoliset tekijät vaikuttavat motivaatioon opiskella vierasta kieltä työssä? 3) Mikä voi vaikuttaa motivaatiota laskevasti? Menetelmät. Systemaattisen aineistohaun tuloksena löytyi kuusi (6) tutkimuskysymysten vas-taamiseen soveltuvaa empiiristä tutkimusta. Aineistoksi kelpuutettiin empiiriset tutkimukset, joissa oli tutkittu aikuisten työpaikalla tapahtuvan kielen opiskelun motivaatiotekijöitä. Tällai-sia tutkimuksia ei ole tehty kovin paljon. Aineistohaku tapahtui hakusanojen avulla ja sisään-otto ja poissulku tapahtuivat otsikoiden ja abstraktien lukemisen avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Tässä katsauksessa esitellyissä tutkimuksissa selvisi, että merkit-tävin motivaatiotekijä vieraan kielen opiskeluun työssä on opiskelijan henkilökohtainen halu oppia vierasta kieltä, eli motivaatiota selittää vahvasti ns. L2 ideaali-minä (Dörnyein motivaa-tioteoriasta). Myös opiskelijan myönteisellä asenteella opiskeltavaa kieltä kohtaan ja kiinnos-tuksella kansainvälistä kommunikointia kohtaan on motivaatiota vahvistava rooli. Lisäksi au-tonomian tunne vahvistaa opiskelijan motivaatiota. Opiskelijan ulkopuolisia motivaatiotekijöitä ovat näiden tutkimusten mukaan yrityksen tuki opiskelulle sekä selkeät oppimistavoitteet. Myös opettajan rooli motivaation kasvattamisessa ja ylläpitämisessä nousi esiin. Opettaja vaikuttaa tutkimuksen mukaan motivaatioon oman viestimisensä, oppijakohtaisen räätälöidyn opetuksen ja oman ammattimaisuutensa kautta sekä tukemalla oppijan autonomian tunnetta.