Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "L2 motivaatio"

Sort by: Order: Results:

  • Ollila, Jutta (2020)
    Tavoitteet. Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, millaista empiiristä tutkimusta on tehty aikuisen työssä tapahtuvan kielen oppimisen motivaatiotekijöis-tä. Työssä esitellään katsaukseen sisällytettyjen tutkimusten kannalta relevantit motivaatio-teoriat (integratiivinen vs instrumentaalinen motivaatio, itsemääräämisteoria, attribuutioteoria, minäpystyvyys-teoria sekä Dörnyein L2-motivaatioteoria). Katsaukseen soveltuneista tutki-muksista haettiin vastausta kolmeen tutkimuskysymykseen: 1) Millaiset oppijan sisäiset moti-vaatiotekijät synnyttävät ja vahvistavat motivaatiota opiskella vierasta kieltä työssä? 2) Millai-set oppijan ulkopuoliset tekijät vaikuttavat motivaatioon opiskella vierasta kieltä työssä? 3) Mikä voi vaikuttaa motivaatiota laskevasti? Menetelmät. Systemaattisen aineistohaun tuloksena löytyi kuusi (6) tutkimuskysymysten vas-taamiseen soveltuvaa empiiristä tutkimusta. Aineistoksi kelpuutettiin empiiriset tutkimukset, joissa oli tutkittu aikuisten työpaikalla tapahtuvan kielen opiskelun motivaatiotekijöitä. Tällai-sia tutkimuksia ei ole tehty kovin paljon. Aineistohaku tapahtui hakusanojen avulla ja sisään-otto ja poissulku tapahtuivat otsikoiden ja abstraktien lukemisen avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Tässä katsauksessa esitellyissä tutkimuksissa selvisi, että merkit-tävin motivaatiotekijä vieraan kielen opiskeluun työssä on opiskelijan henkilökohtainen halu oppia vierasta kieltä, eli motivaatiota selittää vahvasti ns. L2 ideaali-minä (Dörnyein motivaa-tioteoriasta). Myös opiskelijan myönteisellä asenteella opiskeltavaa kieltä kohtaan ja kiinnos-tuksella kansainvälistä kommunikointia kohtaan on motivaatiota vahvistava rooli. Lisäksi au-tonomian tunne vahvistaa opiskelijan motivaatiota. Opiskelijan ulkopuolisia motivaatiotekijöitä ovat näiden tutkimusten mukaan yrityksen tuki opiskelulle sekä selkeät oppimistavoitteet. Myös opettajan rooli motivaation kasvattamisessa ja ylläpitämisessä nousi esiin. Opettaja vaikuttaa tutkimuksen mukaan motivaatioon oman viestimisensä, oppijakohtaisen räätälöidyn opetuksen ja oman ammattimaisuutensa kautta sekä tukemalla oppijan autonomian tunnetta.