Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Maahanmuuttaja"

Sort by: Order: Results:

  • Ouni, Amin (2018)
    Objectives. This study examines school experiences of young people with immigrant background. More precisely the feeling of togetherness in school. The theoretical ground of this study is built around the concepts, theories and previous studies that cover immigration in the Finnish school system. Research questions are: Does a young person with immigrant background feel that they are part of their schools community? Which are the factors that have an impact on the feeling of togetherness? Methods. The material of the study was gathered by a half structured interview. There were three interviewees all of them men of legal age with immigrant background. The interviews were analyzed using analysis of the content by searching for comments that fit to certain themes. Analysis of the content originated from the material. The interviews were put together into a summary and by that summary the results were combined to previous research results. Results and conclusions. The results have shown that young people with immigrant background had a strong feeling of togetherness in their schools. Social relationships were a crucial part of feeling of togetherness. The interviewees also emphazised the significance of hobbies and language skills in their speech. The participants of this study had had a positive school experience and they had been prosperous in their studies. Previous research has shown that the feeling of togetherness is connected to being successful in school.
  • Al-emara, Nuuralhuda (2021)
    Maahanmuuttajataustaiset nuoret saavuttavat valtaväestöä heikomman osaamis- ja koulutustason, mikä ennustaa syrjäytymistä ja matalampaa elintasoa tulevaisuudessa. Tutkimukseni tavoitteena oli tuoda esille mahdollisia syitä maahanmuuttajataustaisten heikompaan osaamis- ja koulutustasoon sekä tutkia mahdollisia haasteita, joita maahanmuuttajataustaiset nuoret kohtaavat koulutuspoluillaan. Halusin tutkia tätä aihetta, sillä se koskettaa entistä enemmän suomalaista yhteiskuntaa ja koulutusjärjestelmää maahanmuuton lisääntyessä ja monikulttuurisuuden yleistyessä paikallisissa kouluissa. Kandidaattitutkielmani teoria osiossa käsittelen yleisesti maahanmuuttoa Suomessa ja määrittelen tutkimuksessa käytettävät termit, jotka kuvaavat maahanmuuttajia. Tämän jälkeen siirryn käsittelemään maahanmuuttajataustaisten kotouttamista, koulutuspolkuja ja koulumenestystä. Teoriaosuuden jälkeen käsittelen tutkimuksen toteutusta, tuloksia ja lopuksi johtopäätöksiä sekä pohdintaa. Tutkimusmenetelmäksi valitsin kuvailevan narratiivisen kirjallisuuskatsauksen, sillä sen avulla on mahdollista antaa laaja kuva käsiteltävästä aiheesta ja tiivistää aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia. Hyödynsin tiedonhakuprosessissa Google Scholar- hakukonetta, Googlea sekä Helka- kirjaston nettisivun hakutoimintoa. Valitsin aineistoksi mahdollisimman tuoreita artikkeleita ja raportteja. Tuloksissa ilmeni, että maahanmuuttajataustaisten nuorten haasteet koulutuspoluilla ja heikommat oppimistulokset selittyvät suurimmalta osaltaan vanhempiensa heikommalla sosioekonomisella taustalla. Myös vanhempien heikko tietämys suomalaisesta koulutusjärjestelmästä tuo haastetta lasten koulutuspolkuihin. Oppimiseroja valtaväestön kanssa selittävät erilaiset oppimisvaikeudet, matala hyvinvointi ja sopeutumisongelmat.