Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Maahanmuuttajataustaiset lapset"

Sort by: Order: Results:

  • Ollila, Anni (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajataustaisten lasten sosiaalisten taitojen ja vertaissuhteiden tukemisesta päiväkodissa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin eräässä yksikössä toimiviksi koettuja keinoja, joilla maahanmuuttajataustaisten lasten sosiaalisia tai- toja ja vertaissuhteita voidaan tukea. Tutkimuskysymyksiksi muotoituivat: tarvitsevatko maahanmuuttajataustaiset lapset varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksen mukaan enemmän tukea sosiaalisten taitojen ja vertaissuhteiden tukemiseen kuin suomalaistaustaiset lapset, vaikuttaako maahanmuuttajataustaisen lapsen sosiaalisiin taitoihin ja vertaissuhteisiin se, minkä ikäisenä lapsi on aloittanut päiväkodin, sekä millaisin keinoin sosiaalisia taitoja ja vertaissuhteita voidaan tukea päiväkodin arjessa. Tutkimuksen aineiston muodostivat viiden samassa yksikössä työskentelevän opettajan haastattelut. Aineisto kerättiin touko- ja kesäkuussa 2020 teemahaastatteluina. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina koronaepidemian takia. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Aineistosta kerättiin opettajien näkemyksiä sekä konkreettisia tukemisen keinoja. Saatuja vastauksia analysoitiin tutkimuskirjallisuuteen peilaten. Suurin osa varhaiskasvatuksen opettajista (4/5) koki, että maahanmuuttajataustaiset lapset tarvitsevat enemmän tukea sosiaalisissa taidoissa ja vertaissuhteissa kuin suomalaistaustaiset lapset. Kaikkien opettajien (5/5) vastauksissa tuli esille se, että maahanmuuttajataustaiset lapset tarvitsevat tukea suomen kielessä. Suurin osa opettajista (4/5) oli sitä mieltä, että päiväkodin aloitusiällä on todennäköisesti vaikutusta sosiaalisten taitojen ja vertaissuhteiden kehittymiseen, etenkin jos lapsen suomen kielen taito on heikko. Tutkimuksessa löydettiin keinoja, joilla maahanmuuttajataustaisten lasten sosiaalisia taitoja ja vertaissuhteita voidaan tukea: aikuisen toiminta, materiaalit ja arjenkäytänteet.