Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Musik"

Sort by: Order: Results:

  • Hellström, Daniela (2017)
    The purpose of this thesis is to find out how kindergarten teachers experience music education in kindergarten. The main topics are how kindergarten teachers interpret the environment of music, if they find any challenges working with music and their thoughts about music’s impact on children’s development. The research method is the qualitative interview. The research is inspired of the hermeneutic approach. Three kindergarten teachers were interviewed. The results show that kindergarten teacher’s personal view on and interest in music impacts the shape of the musical activities in kindergarten. The kindergarten teachers experience some obstacles in music education, for an example they think they need more knowledge about music. The results also show that the music environment could be improved in kindergarten. It turned out that the possibilities of music education in kindergarten matters, especially for the children’s language development.
  • Berg-Suomalainen, Matilda (2023)
    Musik och musikaliska upplevelser är en del av småbarnspedagogiken. I grunderna för planen för småbarnspedagogik (2022) nämns musiken inom flera lärområden, specifikt i lärområdet mina många uttrycksformer. Eftersom musiken lyfts fram i styrdokument för både småbarnspedagogik och förskoleundervisning, krävs det att personalen inom småbarnspedagogik och förskola, behöver baskunskaper om grundelementen i musik och musikaliska upplevelser. Styrdokumenten inom småbarnspedagogik och förskoleundervisningen nämner även helhetsskapande lärprocesser som en central del för barns lärande (Utbildningsstyrelsen, 2022; Utbildningsstyrelsen, 2014). Syftet med studien är att redogöra för pedagogernas upplevelser om musik som helhetsskapande lärprocess inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning. Avhandlingen är en fenomenografisk kvalitativ studie, där musiken inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning forskades ur pedagogernas synvinkel. Forskningsmetoden för denna studie var intervjuer som datainsamlingsmetod. I resultatet framkom att pedagogerna inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning upplever att de har en kunskap i musik, men att musiken ännu inte har samma status som t.ex. matematik, digitala kompetenser och språkutveckling. Vidare visades, att musiken inte implementeras inom helhetsskapande lärprocesser. Pedagogerna tvivlade också på sin musikalitet, vilket dels hindrar implementering av musik i verksamheten. Fortsatt forskning inom området behövs, för att pedagoger i högre grad än nu skall kunna tillämpa musik och helhetsskapande lärprocesser i enlighet med småbarnspedagogikens och förskoleundervisningens styrdokument.