Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Ryhmädynamiikka"

Sort by: Order: Results:

  • Lindholm, Marjut (2019)
    Goals. The aim of this study was to review, describe and analyze, based on the research material, the teacher's actions that are considered to affect the class group dynamics. Group dynamics is interaction and internal forces within a group (Lewin, 1951). It is also continuous chance in group situations and internal relationships systems (Rovio & Saaranen-Kauppinen 2009). In this study groups are reviewed in the context of school and especially focusing on the teacher's significance in the chance of group dynamics. The effect of the teacher on group processes has for long been known and this phenomenon has been called the "invisible hand", but the proof of these processes is still rare (Farmer, McAucliffe Lines & Hamm 2011). This topic is important because learning in a group is a growing practice in schools according to national core curriculum and the coordination of class dynamics is barely covered in teacher education. Methods. This study was carried out according to the systematic literature review, the purpose of which is to map previously conducted research on the subject and summarize the key insights. The research material was collected by discretionary sampling and by researching existing articles. The targets of the search were researches covering the factors affecting school group dynamics including the perspective of the teacher's actions and that were published during the last decade in English. Eight international studies matching the search criteria were chosen as the research material. The material has been analyzed using material-based content analysis. Conclusion. The results of the study show that the teacher's actions are considered to affect the class dynamics by molding the pupils' relationships systems and affecting the aggressive and prosocial behavior. Group dynamics was seen to be affected by the teacher's affection for students, the emotional support and strategies to control class dynamics. These habits can be divided into conscious and subconscious actions. Based on the results it is safe to say that there are many actions to contribute to the group dynamics the teachers should be aware of.
  • Nyman, Aapo (2023)
    Tässä kandidaatin tutkielmassa käsitellään ryhmädynamiikan vaikutuksia peruskoulu oppilaiden kouluhyvinvointiin sekä sitä, miten opettaja voi omalla toiminnallaan edistää toimivan ryhmädynamiikan positiivisia vaikutuksia oppilaiden kouluhyvinvointiin. Tutkielmassa lähestytään aihetta niin oppilaan kuin opettajankin silmin. Teoreettinen tausta nojaa vahvasti Wilfred Bionin ja Bruce Tuckmanin teorioihin ryhmän käyttäytymisestä ja kehityksestä. Lisäksi taustoitetaan tarkemmin koululuokkaa ryhmänä, ryhmädynamiikkaa, kouluhyvinvointia ja sitä, miten ryhmätoimintaa perusopetuksen opetussuunnitelmassa painotetaan. Ryhmätyötaitoja painotetaan opetussuunnitelmassa paljon ja ryhmää kuuluvuuden tunne on tärkeä osa psyykkistä hyvinvointia. Ryhmä kehittyy pikkuhiljaa ja alun tutustumisvaiheen jälkeen ryhmän jäsenet alkavat löytää oman paikkansa ryhmässä ja ryhmän dynamiikka alkaa muodostumaan. Ryhmän ohjaajan tehtävä on ohjata ryhmää oikeaan suuntaan ja auttaa ristiriitatilanteissa. Tämä tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on tarkastella jo olemassa olevaa tieteellistä tutkimusta aiheesta. Katsaukseen sisältyvien artikkeleiden valintakriteerit kohistuivat koululuokan ryhmädynamiikkaan ja sen vaikutukseen oppilaiden kouluhyvinvointiin ja miten opettaja voi omalla toiminnallaan vaikuttaa oppilaiden ryhmäkäyttäytymiseen. Artikkeleiden tuli käsitellä peruskoulua aikavälillä 2010–2022. Valtaosa aineistosta käsittelee suomalaisia kouluja. Aineistoista on erikseen valittu ne osa-alueet, jotka käsittelevät tähän kirjallisuuskatsaukseen sopivia teemoja. Artikkeleista saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että oppilaat kaipaavat ryhmään kuuluvuuden tunnetta ja haluavat olla osa luokkaa, kukin omalla tavallaan. Opettajan tehtävänä on luoda luokkaan sellainen ilmapiiri, ettei kukaan tuntisi oloaan ulkopuoliseksi ja kaikki voivat työskennellä keskenään ja ottavat muut huomioon. Ilmapiirin tulisi olla sellainen, että kaikki voivat olla omia itsejään ilman, että joutuvat kiusatuksi tai ryhmän ulkopuolisiksi. Opettaja asettaa mallin, miten muita ihmisiä kohdellaan ja miten ryhmässä toimitaan. Oppilaille tulee järjestää tilanteita, joissa he pääsevät harjoittelemaan ryhmässä oloa ja vuorovaikutustaitoja. Tällöin oppilaat osaavat myös toimia ryhmässä silloin, kun opettaja tai aikuinen ei ole paikalla. Ongelmatilanteilta ja ristiriidoilta ei voi välttyä, mutta niiden asiaankuuluva selvittäminen opettajan johdolla antaa oppilaille avaimet niiden omatoimiseen ratkaisemiseen. Toimiva ryhmä luo pohjan turvalliselle oppimisympäristölle, missä oppilaan on hyvä olla, mutta se vaatii opettajalta päivittäistä työstämistä ja huomiota. Turvallisen luokkahengen luominen on oppilaiden ja opettajan välistä yhteistyötä.