Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Systemaattinen kirjallisuuskatsaus"

Sort by: Order: Results:

  • Pitkänen, Susanna (2019)
    Tutkimuksen tarkoitus on muodostaa kuvaa ja herättää keskustelua lastenkirjallisuudessa esiintyvästä moninaisuudesta. Tutkimuksen keskiössä ovat lastenkirjallisuuden moninaisuuden representaatiot sekä lastenkirjallisuuden vaikutukset lasten kulttuurisen tietoisuuden ja sensitiivisyyden kehityksessä. Tutkimuksessa keskitytään varhaiskasvatuskontekstiin. Keskeisiä käsitteitä tutkimuksessa ovat lastenkirjallisuus, moninaisuus sekä kulttuurinen tietoisuus ja sensitiivisyys. Aiemman tutkimustiedon perusteella lastenkirjallisuus ymmärretään opetus ja kasvatuskeinona ja vahvasti ideologisena. Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimusmenetelmien keinoin, hyödyntäen systemaattista kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen aineisto koostui kansainvälisistä tutkimusartikkeleista, jotka kerättiin käyttäen systemaattiselle kirjallisuuskatsaukselle ominaisesti tarkkaa protokollaa: esimerkiksi aineistonvalinnassa käytettiin ennalta määriteltyjä sisäänotto- ja poissulkukriteereitä ja tutkimuksen kulku kirjattiin kokonaisuudessaan ylös. Tutkimuksen aineiston analyysin apuna käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksessa löydettiin, että lastenkirjallisuuden moninaisuuden representaatio on vähäistä. Vähäisyyden lisäksi huomattiin, että silloin, kun kirjan hahmo oli esimerkiksi etnisesti moninainen tai vammainen, oli kuvaus usein stereotyyppinen tai muuten ongelmallinen. Tutkimuksessa todettiin myös, että lastenkirjallisuuden avulla voidaan edistää kulttuurista tietoisuutta ja sensitiivisyyttä. Jos lapset esimerkiksi pääsevät tutustumaan moninaisuuden representaatioihin lastenkirjallisuudessa, voidaan lasten stereotyyppisiä mielikuvia tutkimuksen mukaan horjuttaa. Lapset voivat ymmärtää, että olemme kaikki erilaisia, mutta kuitenkin samanlaisia. Tutkimuksen tulokset tuovat varhaiskasvattajille tärkeää tietoa lastenkirjallisuuden tärkeydestä ja nostavat esille uusia keinoja käyttää kirjallisuutta edistääkseen lasten solidaarisuutta toistan kohtaa.