Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "TAKK"

Sort by: Order: Results:

  • Grundström, Sofie (2023)
    Mål. Tidigare forskning visar att Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation är en frekvent stödmetod inom pedagogisk verksamhet för att stödja barns kommunikativa utveckling. Det framgår att teckenkommunikation används som visuellt stöd i kommunikationen utöver verbalt tal. Forskningarna syftar på att den pedagogiska verksamheten strävar till att använda teckenkommunikation i de flesta kommunikativa situationerna under dagen. Trots alla möjligheter TAKK tillför till barns kommunikativa utveckling framkommer det även utmaningar med det. Denna studie betonar vikten av inkluderande kommunikation och att ge alla elever möjligheten att delta i interaktionen samt genom kommunikation känna sig delaktiga i samhörigheten och i den pedagogiska verksamheten. Metoder. Studien utfördes i form av en systematisk litteraturstudie. Detta innebär att arbetet bestod av att systematiskt söka, välja, kritiskt granska samt sammanställa resultat av tidigare forskning för att formulera en syntes. Studiens sampel omfattade sju artiklar skrivna ur både småbarnspedagogikens perspektiv och grundskolans perspektiv. Artiklarna härstammade från ett flertal olika länder. Forskningsresultaten redovisades samt tolkades. Analyslitteraturens urval presenterades i en litteraturmatris. Resultat och slutsatser. Utmaningarna med implementeringen av TAKK i den pedagogiska verksamheten omfattade till stor del de bristande kunskaperna hos pedagoger , vilket enligt forskningsresultaten kunde resultera i bristfällig och felaktig användning av TAKK. Möjligheterna bestod av barnens förbättrade förmåga att uttrycka sig själva samt utveckla bättre självbehärskning. Forskningsresultatet visade också att inlärningen kunde accelereras med hjälp av TAKK. Det framkom att TAKK i måna och möjlighet används i alla kommunikativa situationer som ett visuellt stöd men att rutiner och struktur krävs för att användningen hålls konsekvent. Implementeringen av TAKK sätter stora krav på pedagogerna men möjliggör inkluderande kommunikation för alla barn.
  • Holmroos, Charlotta (2023)
    Inom småbarnspedagogiken, daghemmen och i synnerhet på småbarnsavdelningar, behövs ibland metoder för att stöda och underlätta kommunikationen med och bland barn. Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) är en stödmetod som används. Syftet med denna studie är att ta reda på i hur stor utsträckning TAKK används som metod inom småbarnspedagogiken på småbarnsavdelningar bland barn i åldrarna 0 - 3 år, samt hur pedagogerna upplever TAKK som stödmetod i vardagen. Dessutom undersöks pedagogernas åsikter om hur barns lärande och utveckling gynnas av TAKK, samt ifall TAKK gynnar varje barn. Studien är kvalitativ och genomfördes med hjälp av intervjuer. Fyra respondenter deltog studien, och samtliga arbetade vid intervjutillfället som lärare inom småbarnspedagogik på småbarnsavdelningar. Respondenterna bekantade sig med intervjufrågorna innan de intervjuades online med hjälp av zoom-plattformen. Intervjuerna bandades in och transkriberades. På basen av det gjordes en fenomenologisk analys. Respondenternas identitet, daghem eller kommun hålls anonyma och går inte att identifiera i denna studie. Resultatet av denna studie visar att pedagogerna anser att TAKK gynnar varje barn, vare sig barnet haft språkliga svårigheter eller inte. Pedagogerna upplevde att TAKK som stödmetod är viktig och ger varje barn möjlighet att utvecklas i språk och kommunikation. Resultatet visar också att TAKK ger en känsla av samhörighet, delaktighet och gemenskap, då barnen kan göra sig förstådda.