Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Taloudellinen kestävyys"

Sort by: Order: Results:

  • Seppänen, Sara (2022)
    Tavoitteet. Kestävän kehityksen välttämättömyys elämän kannalta maapallolla ymmärretään koko ajan perusteellisemmin eri tieteenaloilla. Kasvatuksen tehtävä tulevaisuuden rakentajana on laajasti tunnustettu ja sen vuoksi varhaiskasvatuksella voidaan nähdä olevan hyvinkin pitkälle yltävä vaikutusvalta myös kestävyyden suhteen. Sen lisäksi kirjallisuuden sekä itseisarvo että potentiaali välinearvona on tunnustettu myös varhaiskasvatuskonteksteihin sijoittuvassa tutkimuksessa. Varhaiskasvatusta ohjaaviin asiakirjoihinkin sekä kestävä elämäntapa että kirjallisuus ovat jo päätyneet omiin kohtiinsa, mutta tutkimukset osoittavat, että näiden kahden aihepiirin toteutuminen käytännössä varhaiskasvatuksen arjessa on vielä hyvin vaihtelevaa. Lisäksi kirjallisuuden ja kestävän kehityksen yhdistäminen on myös heikosti tutkittu yhdistelmä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on sen vuoksi kuvailla, analysoida ja tulkita sitä, millä tavoin eri kestävän kehityksen ulottuvuudet ja piirteet ilmenevät valitsemissani kuvakirjoissa. Sen pohjalta on mahdollista arvioida näiden kirjojen soveltuvuutta varhaiskasvatukseen ja etenkin arvioida niiden mahdollisuuksia osana kestävän kehityksen pedagogiikkaa ja laajemminkin kirjallisuuden potentiaalia varhaiskasvatuksessa. Menetelmät. Aineistona tässä tutkimuksessa toimi kaksi viime vuosina ilmestynyttä kuvakirjasarjaa; Koira nimeltään Kissa ja Muru ja minä- trilogia. Tutkimusmenetelmä oli laadultaan kvalitatiivinen ja analyysimenetelmänä toimi teoriaohjaava sisällönanalyysi, jonka apuna käytin myös lähiluvun tekniikkaa. Sosiaalinen konstruktionismi ja sosiokulttuurinen teoria toimivat tutkimuksen viitekehyksinä. Tulokset ja johtopäätökset. Kestävä kehitys ilmeni neljän ulottuvuuden ja kolmentoista piirteen kautta kuvakirjoissa. Eri ulottuvuuksia ja piirteitä ilmeni kaikissa aineistoksi valikoituneissa kuvakirjoissa. Siitä voidaan päätellä, että nämä kirjat soveltuisivat kestävän kehityksen käsittelyyn, mutta kirjojen välillä oli myös paljon eroa siinä, miten kestävyys ilmeni. Sen lisäksi tutkittavana olleista kirjoista löytyi myös muun muassa monitulkintaisuutta. Näiden seikkojen takia onkin olennaista kiinnittää entistä enemmän huomiota siihen mitä kirjoja otetaan mukaan ja miten niitä käsitellään osana varhaiskasvatusta. Kuvakirjoilla ja muullakin kirjallisuudella voidaan tutkimustulosteni perusteella myös olettaa olevan monia soveltamismahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa eri aiheiden käsittelyyn ja muuhun toimintaan.