Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Työrauha"

Sort by: Order: Results:

  • Lucander, Katri; Lucander, Katri (2024)
    Työrauhaa pidetään välttämättömänä oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. Koska työrauhan katsotaan vaikuttavan suoraan oppimiseen, pidetään sitä yhteiskunnallisesti merkittävänä ai-heena. Tutkimus kuitenkin osoittaa, ettei työrauhan edistämisestä tiedetä vielä tarpeeksi. Tämän tutkielman tavoitteena on määrittää työrauha käsitteenä, sekä etsiä näkökulmia sen edistämiseen luokassa. Tutkielma tarkastelee työrauhaa opettajan, toimintakulttuurin ja työ-yhteisön näkökulmista. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena oli yhdistää ai-kaisemman tutkimuksen pohjalta käsitys siitä, mitä on työrauha ja miten sitä edistetään. Läh-teiksi valikoitui sekä kotimaista kirjallisuutta, että kansainvälistä kirjallisuutta. Aineisto haettiin Google Scholarilla. Aineisto valikoitui sen mukaan, miten tuoreesta tutkimuksesta oli kyse ja miten paljon se käsitteli tutkielman kannalta keskeisiä käsitteitä -- työrauha, työrauhahäiriöt, auktoriteetti, luokanhallinta, toimintakulttuuri ja työyhteisö. Tutkimuksen mukaan työrauha on moniulotteinen käsite, sekä subjektiivinen ja muuttuva il-miö. Työrauhan määrittelyyn vaikuttaa sen arvioija, aikakauden arvot ja kasvatuskäsitykset. Luokan työrauha rakentuu luokanhallinnasta, toimintakulttuurista ja työyhteisön jakamista ar-voista ja tavoitteista, sekä niiden toteutumisesta. Tämän takia työrauhan edistämistä tulee tarkastella useasta eri näkökulmasta. Tutkimus korostaa erityisesti opettajan asemaa työrau-han edistäjänä. Lisäksi toimintakulttuurin ja työyhteisön on todettu olevan vahvasti sidoksissa vallitsevaan työrauhaan. Työrauhan edistäminen nähdään toimivana, kun se muodostuu proaktiivisista toimista.
  • Laine, Jenni (2018)
    Purpose of the review. According to previous research, especially preventive practices are the key to successfully prevent disciplinary problems from occurring. Despite the preventive practices, disciplinary problems may occur, whereupon some kind of interventions are needed. There are several guide books about the topic but the interest of this review lies on the actual teacher practices. The purpose of this review was to study what kind of classroom management strategies teachers use to maintain productive atmosphere in their classes. This literature review seeks answers to the following research questions: What kind of preventive actions do teachers use, what kind of interventions do teachers use to cope with discipline problems and which interventions and actions do teachers perceive as effective in classroom management? Methods. This study was conducted as a literature review. Because of the use of explicit selection some criteria for the articles included were set. Twelve peer reviewed research articles written in English in the 2000s were selected to the review. The topic of these articles were the practices teachers use to manage their classrooms. The principles of typification and content analysis were applied, where appropriate, to study the practices which are commonly used among teachers. Findings and conclusions. In many studies, teachers reported using preventive strategies, such as planning, relationship building, and rules. When discipline problems occurred teachers tried to understand, not to humiliate, the misbehaving student. Therefore, many teachers perceived hinting and private conversations relevant and successful strategies to cope with misbehaviour. Some teachers reported using rewards and punishments, too. As a result, it can be stated that generally speaking, teachers aim to manage their classrooms with preventive strategies. They engage their students in maintaining the productive atmosphere with respect and discussion.
  • Kujala, Siiri (2024)
    Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat työrauhaan opettajien näkökulmasta sekä minkälaisia keinoja tutkimuksessa on todettu tehokkaiksi ylläpitää työrauhaa. Tutkimuksessa kootaan yhteen opettajien näkökulmat työrauhan taustalla olevista tekijöistä sekä keinoista, joilla voidaan ylläpitää luokassa hyvää työrauhaa. Tutkimuskysymyksinä olivat: Mitkä tekijät vaikuttavat työrauhaan opettajien näkökulmasta, ja minkälaisia keinoja tutkimuksessa on todettu toimiviksi ylläpitää työrauhaa? Työrauha on jatkuvasti ajankohtainen aihe, jota tutkimalla voidaan löytää mahdollisesti uusia näkökulmia ymmärtää työrauhaa ilmiönä sekä saada selville keinoja, jotka edistävät työrauhaa luokassa. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kahdeksantoista (18) vertaisarvioitua artikkelia, jotka olivat saatavilla pääosin yleisissä tietokannoissa, kuten Helka, Google Scholar ja Eric. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kotimaisia että ulkomaisia artikkeleita. Hakusanoina käytettiin suomeksi esimerkiksi sanoja työrauha, työrauhahäiriöt ja luokanhallinta. Englanniksi hakusanoina käytettiin sanoja classroom management, classroom disturbances, class-room misbehavior ja classroom behavior management. Työrauha on monimutkainen ja laaja ilmiö. Kirjallisuuskatsaus osoitti, että opettajat näkevät työrauhan taustalla monia erilaisia tekijöitä, jotka luovat jokaiseen luokkaan työrauhan tai aiheuttavat työrauhahäiriöitä. Työrauhan ylläpitämisen keinot jaettiin kirjallisuuskatsauksessa kolmeen ryhmään: verbaaleihin keinoihin, nonverbaaleihin keinoihin ja ennakoiviin keinoihin. Tuloksista voidaan päätellä, että työrauha on aihe, jonka tutkimisella voidaan muun muassa helpottaa opettajien työtä sekä parantaa oppilaiden kouluviihtyvyyttä.