Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Yhteismusisointi"

Sort by: Order: Results:

  • Rintala, Eero (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia koulun musiikinopetuksessa tapahtuvan yhteismusisoinnin ja sosiaalisten taitojen yhteyttä. Sosiaaliset taidot ovat ihmiselle tärkeitä ja musiikin oppiaine tähtää omalta osaltaan niiden kehittämiseen. Teoreettinen viitekehys muodostettiin sosiaalisten taitojen käsitteen sekä yhteismusisoinnin käsitteen määrittelylle ja perusopetuksen opetussuunnitelman yhteismusisointiin liitettävien sisältöjen tarkasteluun. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat musiikinopetuksessa järjestettävän yhteismusisoinnin onnistumisen edellytykset, millaista yhteismusisoinnin ja sosiaalisten taitojen välinen yhteys on, sekä mistä tämä yhteys johtuu. Tutkimuskysymykset olivat: Millainen yhteys musiikunopetuksen yhteismusisoinnilla on sosiaalisiin taitoihin? Mitä onnistunut yhteismusisointi edellyttää opetuksessa? Tutkimus toteutettiin integroivan kirjallisuuskatsauksen muodossa. Aineisto on koottu erilaisista akateemisista sekä tieteellisistä tutkimuksista, teoksista ja julkaisuista. Keruun jälkeen aineisto on analysoitu etsimällä aineistosta keskeisiä teemoja ja ominaisuuksia. Tämän jälkeen teemojen ja ominaisuuksien välille on muodostettu uusia yhteyksiä. Lopuksi näistä yhteyksistä on muodostettu tutkimustulokset. Aikaisempi tutkimus osoittaa, että musiikin ja ihmisen kokonaisvaltaisen kehityksen välillä on positiviinen yhteys. Tutkimustulosten mukaan yhteismusisoinnin ja sosiaalisten taitojen välillä on positiivinen yhteys, ja yhteismusisoinnin havaittiin olevan yhteydessä sosiaalisten taitojen kehitykseen. Eniten yhteismusisoinnilla oli vaikutusta erilaisiin ryhmätyöskentelyssä tarvittaviin taitoihin niiden sosiaalisen sekä tavoiteorientoituneen luonteensa takia. Koulussa tapahtuvan yhteismusisoinnin onnistumisen edellytyksistä eniten esiin nousi opettajan rooli opetuksen suunnittelijana, järjestäjänä, toteuttajana ja kehittäjänä. Yhteismusisoinnin onnistumisen tärkeimpinä edellytyksinä olivat yhteisöllisyys ja oppilasta tukeva opetustilanne ja ilmapiiri.