Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "barnets utveckling"

Sort by: Order: Results:

  • Kyttälä, Emilia (2020)
    Syftet med denna avhandling är att utreda hur skillnader i föräldrarnas föräldraskapsstilar, förälderns kön och olika kombinationer av föräldraskapsstilar formar barnets utveckling. Föräldraskapsstilar granskas med utgångspunkt i Baumrinds klassiska indelning av föräldraskapsstilar i auktoritativ, auktoritär, tillåtande och försummande. Föräldraskapsstilar anses vara en av de viktigaste faktorerna som formar barnets sociala och psykologiska utveckling. En stor brist i forskningen om hur föräldrarnas föräldraskapsstilar formar barnets utveckling är dock att forskningen så gott som exklusivt fokuserat på endast mammans föräldraskapsstil. I denna avhandling lyfts därför pappans roll för barnets utveckling upp, samt vikten av att se på föräldraskapsstilar som något skilt för vardera föräldern. Dessutom behandlas betydelsen av att beakta samspelet mellan föräldrarna, där föräldraskapsstilarna utvecklas. Avhandlingen är en litteraturöversikt som besvarar följande forskningsfrågor: 1) På vilket sätt formar skillnader i föräldrarnas föräldraskapsstilar barnets utveckling? 2) Har förälderns kön en inverkan på hur de olika föräldraskapsstilarna inverkar på barnets utveckling? 3) Hur inverkar olika kombinationer av föräldraskapsstilar på barnets utveckling? Resultaten tyder på att skillnader i föräldrarnas föräldraskapsstilar har en negativ inverkan på barnets utveckling, och att det inte nödvändigtvis behöver vara fråga om faktiska skillnader, utan även upplevda skillnader spelar en stor roll. Forskningen om könsskillnader i föräldraskapsstilar antyder att det tenderar finnas könsbaserade skillnader och att associationen mellan föräldraskapsstil och barnets utveckling skulle variera beroende på förälderns kön. Då det kommer till hur olika kombinationer av föräldraskapsstilar inverkar på barnets utveckling, antyder resultaten att vissa kombinationer av föräldraskapsstilar kan forma barnets utveckling på positivare respektive negativare sätt jämfört med andra kombinationer. Som slutsats kan man på basis av resultaten konstatera att det är ytterst viktigt att se på föräldraskapsstilar separat för vardera föräldern, eftersom man får en inkomplett och i värsta fall förvrängd bild av hur föräldraskapsstilar formar barnets utveckling om man endast beaktar ena förälderns föräldraskapsstil och synpunkt. Avslutningsvis bör ännu påpekas att forskningen ofta fått motstridiga resultat, vilket gör det svårt att dra entydiga slutsatser om hur skillnader i föräldraskapsstilar, förälderns kön och olika kombinationer av föräldraskapsstilar formar barnets utveckling. Sambandet mellan mammans och pappans föräldraskapsstilar och barnets utveckling är således komplext och beroende av flera faktorer.
  • Edgren, Ronja (2018)
    The purpose of this study is to find out what kind of meaning experts ascribe children’s literature and how children’s literature can be used in a meaningful way. The purpose is to present three different perspectives of children’s literature and the use of it. Earlier studies show that children’s literature is not being used enough in early childhood education and because of that; this study concentrates on enlightening the possibilities of children’s literature. The theoretical part of the study addresses how children’s literature can support children’s development and the results of the study address how the informants think that children’s literature should be used. The study is a qualitative hermeneutic study. The data of the study is being raised by interviewing three different individuals with completely different backgrounds and relations to children’s literature. For the study I will interview a pedagogue, a readingambassador and an author. All the interviews are going to be taped and transcribed. The results of this study show that children’s literature supports children’s development in many different aspects, for example it supports children’s language development and the ability to show and feel empathy. The results of this study also give many examples on how children’s literature can be used in a meaningful way and a big part of that is to revise the story with the children. The results show us that children’s literature is very versatile and multidimensional and the result also gives a glimpse on the informants’ opinions of what good children’s literature looks like.