Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "deltagande"

Sort by: Order: Results:

  • Buss, Anna (2020)
    Mitt syfte är att granska vilka definitioner av begreppet delaktighet, samt hur brukarnas delaktighet beskrivs i verksamhets- eller projektplaner hos fyra aktuella projekt inom den inhemska mathjälpen. Tidigare forskning och teori om delaktighet har visat att det är ett mycket mångfacetterat begrepp, och att det som fenomen är dynamiskt samt upplevs subjektivt och relationellt. I avhandlingen har jag närmat mig materialet med induktiv kvalitativ innehållsanalys och haft tidigare forskning och olika teorier om delaktighet som referensram. Jag har valt att göra en induktiv och subjektiv analys eftersom delaktighet är ett så pass brett fenomen och jag inte haft som syfte att få fram en enkel definition av det, utan velat hålla en öppen attityd till materialet. I analysen av materialet fick jag fram fyra stycken huvudkategorier som representerar de olika sätten delaktighet beskrivs i texterna. Kategorierna är 1. Social delaktighet. 2. Delaktighet genom brukarmedverkan och brukarorientering. 3. Delaktighet genom aktivt deltagande. 4. Delaktighet i arbetslivet och arbetsgemenskap. De syner på delaktighet som syntes mest i materialet ingår i kategorierna 1 och 4. I materialet var det alltså vanligast att delaktighet diskuterades i samband med brukarens eget sociala deltagande eller i koppling till brukarens möjlighet att delta genom brukarmedverkan eller brukarorientering.
  • Sandström, Annica (2016)
    Tiivistelmä – Abstrakt – Abstract The thesis purpose is to clarify the child's view of the teacher's participation in the outdoor play. Previous research has shown that teachers both should and should not participate in the play. Even the children's perspective is taken up. Pramling Samuelsson and Asplund Carlsson (2003) emphasizes the participation of adults in the play as positive for both children and adults. By the adult participate in the game strengthens the bond between the child and the adult. Adults can also get all the kids to join and play. The research method is a qualitative group interview that took place in three different kindergartens with three to four children in each group. The children were from age three to five. Ten children participated altogether in my study. The results showed clearly how children see the teachers' participation in outdoor play. The children think that the teachers do not participate in the outdoor play. The teachers usually talk with other educators in the yard and they intervene in the event of trouble between the children or when the children get hurt. The children want the teachers participating in the outdoor play, but so that the children get to decide. Over half of the children who were interviewed felt that it would be funny if the teachers took part in the outdoor play.