Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "eye-tracking-teknologia"

Sort by: Order: Results:

  • Pellikka, Jenny (2024)
    Tavoitteet. Monipuoliset ja joustavat ajattelun taidot ovat edellytyksiä yksilön vastuulliselle vuorovaikutukselle ympäröivän maailman kanssa. Suomalaisen koulun opetussuunnitelman perusteissa (2014) ongelmanratkaisutaidoille, jotka ovat tärkeä osa ajattelun taitoja, on erityinen rooli matematiikan opetuksen ja oppimisen lähtökohtana. Millaisia ongelmanratkaisustrategioita oppilaat käyttävät ratkaistakseen matemaattisia ongelmia? Tämä tutkielma kokoaa tietoa oppilaiden silmien fiksaatioista ja ongelmanratkaisustrategioista eye-tracking-teknologiaa hyödyntäneistä tutkimuksista. Menetelmät. Tämä tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineiston muodosti 14 tutkimusartikkelia, joissa kartoitettiin oppilaiden katseen fiksaatioita ja ongelmanratkaisustrategioita matematiikan ongelmatehtävissä. Aineisto koottiin kahdesta eri tietokannasta (Web of Science ja Scopus). Aineistoa haettiin hakulauseella (“problem solving strategies” OR “mathematics” OR “arithmetic”) AND (“visual attention” OR “eye-tracking” OR “gaze”) AND (“pupils” OR “children” OR “graders”). Aineiston analyysi toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin luokittelemalla tutkimustuloksia matematiikan tehtävätyypin ja fiksaatiosta saatavan informaation mukaan. Tulokset ja johtopäätökset. Fiksaatiot, jotka olivat yhdistettävissä tehtävän ratkaisemiseen ja siten tehtävässä onnistumiseen, riippuivat matemaattisen informaation esitystavasta. Fiksaatioihin perustuvien havaintojen perusteella voitiin aineistosta löytää joitakin oppilaiden käyttämiä ongelmanratkaisustrategioita, mutta niiden luokitteleminen algoritmisiksi tai heuristisiksi strategioiksi ei ollut mielekästä.