Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "faktorer som påverkar handlingsutrymme"

Sort by: Order: Results:

  • Backström, Anna (2020)
    Mitt syfte med denna avhandling är att få en uppfattning om skolkuratorns handlingsutrymme i skolan. Avhandlingens utgångspunkt är de faktorer som påverkar skolkuratorns handlingsutrymme. Tidigare forskning om handlingsutrymme inom sociala sektorn visar att socialarbetarnas individuella handlingsfrihet påverkas av organisationen. Avhandlingen är en litteraturöversikt med teoristyrd innehållsanalys. Analysen genomfördes genom att analyser sju artiklar, en doktorsavhandling och ett bokkapitel. Materialet handlade om skolkuratorns handlingsutrymme och profession. Analysen resulterade i fyra huvudkategorier: Organisatoriska faktorer, lagstiftningens påverkan, utbildning och erfarenhet samt individuella faktorer. Dessa huvudkategorier används i sammanfattningen av studiens resultat. Resultatet för studien visar att skolkuratorns handlingsutrymme påverkas av olika faktorer. Dels påverkas det av otydliga arbetsbeskrivningar och arbetsuppgifter. Detta beror delvis på ledningen som är osäker på vad skolkuratorns roll är i skolan. Det finns även oklarheter kring skolkuratorns profession bland rektorn och lärare. Lagstiftare, lärare, rektorer och skolkuratorer har olika uppfattningar om det skolkurativa uppdraget. Skolkuratorns profession regleras främst av lagstiftning, utbildning, erfarenhet och kompetens. Det enskilda arbetet med eleverna värderas högt av skolkuratorer och många upplever att det viktigaste arbetet inom elevvården är att utgöra en länk mellan olika aktörer; elever föräldrar och lärare.