Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "grundläggande utbildning"

Sort by: Order: Results:

  • Anderson, Polly (2020)
    Mål. Tidigare forskning visar att organisatoriska, sociala och individuella faktorer inverkar på arbetstillfredsställelse. Beroende på nivån av den kan arbetstillfredsställelse antingen ha negativa eller positiva konsekvenser hos såväl individen som organisationen. Eftersom läraryrket på flera sätt är krävande, har arbetstillfredsställelsen en betydelsefull roll för att lärare ska vara motiverade och engagerade i arbetet. Syftet med denna studie är att beskriva och analysera vilka faktorer som inverkar på den generella arbetstillfredsställelsen hos lärare inom grundskoleutbildningen och att ta reda på om inverkan av dessa faktorer är positiv, negativ eller ickesignifikant. Metoder. Denna studie är en narrativ litteraturöversikt med inslag av systematisk litteraturöversikt. Samplet för litteraturöversikten var åtta kvantitativa studier utförda inom Europa mellan 2010 och 2017 som undersökte inverkande faktorer på den generella arbetstillfredsställelsen hos lärare inom grundskoleutbildningen. Resultaten analyserades, tematiserades och tolkades genom tematisk innehållsanalys. Resultat och slutsatser. Tre teman kunde identifieras i resultaten. Individuella faktorer som hade en positiv inverkan på lärares arbetstillfredsställelse var självförmåga, autonomi, självkänsla och känsloregleringsförmåga. Organisatoriska faktorer som inverkade positivt på arbetstillfredsställelsen hos lärare var skolstorlek och skolklimat, medan stress, tidspress och känsloarbete hade negativ inverkan. Sociala faktorer som inverkade positivt eller ickesignifikant var sociala relationer, känsla av samhörighet, förtroende och disciplin. För att främja lärares arbetstillfredsställelse bör uppmärksamhet fästas vid alla tre typer av inverkande faktorer. Otillfredsställelse i lärarnas arbete var främst en följd av organisatoriska faktorer och därmed är det av betydelse att förebygga sådana fenomen som har en skadande effekt på lärares trivsel och välmående.