Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "grundläggande utbildningen"

Sort by: Order: Results:

  • Sundelin, Cecilia (2019)
    In connection with the new curriculum for the basic education some concepts have received more attention than others and one of them is formative assessment. Today, new demands are placed on the assessment in school. The assessment should not only be used as a controlling tool but also as a support for learning. What formative assessment means in practice, however, is not unambiguous. There are misinterpretations about formative work and some believe that an increased documentation requirement is what characterizes a formative assessment. The aim of this study is to examine how the literature describes the practice of the formative assessment. This is to be able to investigate the role of the documentation in the formative way of assessing pupil learning. The study is carried out in the form of a systematic literature review. The result is analyzed on the basis of a hermeneutic approach in which the purpose is to interpret, understand and convey knowledge about a certain phenomenon based on literature on the subject. The result shows that the role of documentation is only a part of several important aspects when it comes to formative assessment. The decisive factor in the formative assessment is the use of the key strategies described in the literature and not necessarily an increased requirement for documentation. Documentation is, however, inevitable in the work with the formative assessment and is needed for the teacher to be able to collect information about the student learning.
  • Stenius, Ida (2023)
    Mål. I denna forskning studerar jag inkluderingbegreppets utveckling samt konsekvenserna som utvecklingen har medfört. Tidigare forskning visar att orsaken varför lönsamheten av principen om inkludering väcker diskussion kan vara en konsekvens av splittrad förståelse för begreppet. Olika uppfattningar för inkluderingsbegreppet kan bidra till hur inkluderingsprincipen bemöts och verkställs i den grundläggande undervisningen. Syftet med denna studie är att beskriva och analysera inkluderingsbegreppet och dess utveckling samt redogöra varför det är viktigt att skapa en gemensam förståelse. Metoder. Denna studie är en kvalitativ forskning i formen av narrativ litteraturöversikt. Forskningsmaterialet för denna studie består av referensgranskade artiklar, föreskrifter och böcker som undersöker och beskriver inkluderingsbegreppet och dess utveckling. Forsk-ningsresultatet tolkades genom induktiv innehållsanalys med tematiskt intryck. Resultat och slutsatser. De största frågorna som uppstår i anknytning med inkluderingsprincipen i den grundläggande undervisningen är vad inkluderingsbegreppet innebär, vilka elever inkludering berör och hur inkluderingsprincipen ska verkställas. Alla dessa frågor kan kopplas till en splittrad förståelse för inkluderingsbegreppet. För att inkluderingsprincipen ska kunna fullgöras bör vi känna igen inkluderingsbegreppet, dess bakgrund samt vilka konsekvenser som kan uppstå vid missförstånd.